به گزارش روز سهشنبه روابط عمومی شهرداری قم، حسین اسلامی در گفتوگویی به مصوبههای سفر رئیسجمهور به شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: پیشنهاد جایگزینی مونوریل به جای خط دو مترو باید با دقت بررسی و کارشناسی شود.
وی همچنین تعیین تکلیف مونوریل را یکی از اولویتهای شهر قم دانست و افزود: مونوریل باید تعیین تکلیف شده و در صورت امکان راهاندازی شود اما از آن بهجای خط دو مترو نمیتوانیم استفاده کرده و خط دو مترو باید اجرایی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم زمان بررسی کارشناسی درباره تعیین تکلیف مونوریل را ۶ ماه اعلام کرد و تأکید کرد: حالا که قرار است باز از سرمایه مردم برای راهاندازی مونوریل هزینه شود باید کارشناسان بهصورت علمی این پروژه را بررسی کرده و بازنگری کنند.
وی تصریح کرد: باید مشخص شود مونوریل در چه مسیری بیشترین بازدهی را داشته تا بتوانیم از این فرصت حملونقلی بهدرستی و در جای خودش استفاده کنیم اما تأکید میکنم مونوریل نمیتواند جای خط دو مترو را بگیرد.
اسلامی، مسیرهای احتمالی مونوریل را مورد بررسی قرارداد و خاطرنشان کرد: چنانچه مونوریل بخواهد از ۷۲ تَن به سمت حرم اجرا شود که نمیتواند پردیسان را پوشش دهد و چنانچه به سمت پردیسان و الحاقی ۵۶۰ هکتاری طراحی شود بازهم نمیتواند جایگزین خط دو مترو شود.
وی ادامه داد: جایگزینی مونوریل با خط دو مترو به نفع مردم نبوده و باید تلاش کنیم هر دو را داشته باشیم و با تکمیل هر دو پروژه سیستم حملونقلی پیشرفتهای را برای آینده مردم طراحی و اجرا کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر قم سپس به تامین رامهای قطار برای خط یک مترو اشاره کرد و افزود: برای آزمایش گرم مترو با شهرداری تهران مذاکرههایی داشتیم تا بتوانیم آزمایش گرم را انجام دهیم و نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران داریم و اینیک قانون است و قطعا موافقت میشود زیرا رامها اورهال شده است.
وی تاکید کرد: این رامها مشکل حملونقلی متروی قم را حل نکرده و تنها برای آزمایش گرم استفاده میشود و هنوز مشخص نیست رامها بهصورت خرید با قرض از تهران تامین میشود و باید منتظر مصوبه شورای شهر باشیم.
اسلامی، از پیگیری واگنهای خریداریشده از کشور چین خبر داد و تصریح کرد: پیگیریهای لازم برای دریافت رامهای خریداریشده از چین در تهران انجامشده و امیدواریم رامها و واگنهای قم را بهزودی دریافت کرده و بتوانیم استفاده کنیم.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه به ریل راهآهن فرسوده در مرکز شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از موضوعهایی که در سفر رئیسجمهوری به آن پرداخت شد حذف ریل راهآهن فرسوده در شهر قم بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: ریل راهآهن اگر با پیوستهای فرهنگی و اجتماعی همراه نباشد با یک سری از آسیبهای اجتماعی و حاشیهنشینی مانند اسماعیلآباد و آنطرف نیروگاه مواجه میشویم.
وی ادامه داد: زمانی که این خط راهآهن در مرکز شهر قم احداثشده شهر قم این وسعت جمعیتی را نداشته و در واقع خط راهآهن در حاشیه بوده اما امروز در مرکز شهر عبور کرده و بخشهای زیادی از این خط متروکشده و از بخشی از این ریل نیز بهصورت گاهی استفاده میشود.
وی به موضوع ضرورت تامین منابع مالی تملک مسیر ریل راهآهن را ۸۰ هکتار از هزار هکتار زمین که در اختیار ارگانهای دولتی است، اشاره کرد و گفت: با اینکه امکان اختصاص این ۸۰ هکتار جای تامل دارد اما برداشتن راهآهن قطعی شده و این کار انجام میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم تاکید: بعد از زمان تصویب و ابلاغ دستور از تهران شهرداری کار خود را آغاز میکند اما زمان مشخصی برای این ابلاغ اعلامنشده و اگر ۸۰ هکتاری را در اختیار ما بگذارند طی چند ماه این کار انجام میشود و در غیر این صورت تامین منابع مالی آن مشکل خواهد بود./