تهران - ایرنا - نماینده متقاضی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه درگیر شدن گسترده چاه‌ها به نیترات حاصل عدم تصفیه فاضلاب شهری است،گفت: صنعت آب و فاضلاب را باید مهیا تحول و تغییر بر اساس پارامترهای نوین کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه علنی روز سه شنبه (۱۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دستور کار قرار گرفت .

  علی خضریان به عنوان نماینده متقاضی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: همکاران و نمایندگان محترم مستحضر هستند که یکی از مهمترین زیرساخت های تشکیل دهنده توسعه پایدار در کشورمان را تأمین آب شرب و بهداشتی و تصفیه فاضلاب شهری تشکیل می دهد. بدون شک اهتمام به این مهم در عرصه هر یک از استانهای این مرز و بوم می تواند، تأثیری بسزا در ایجاد توازن جمعیتی بافت های انسانی مستقر در روستاها، شهرها و نیز کلانشهرها داشته باشد. ایجاد رفاه عمومی و ارتقای رضایتمندی شهروندان در این بخش می تواند از ارکان جلوگیری مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرها به کلانشهرها محسوب شده و به طور قابل ملاحظه ای از خالی شدن روستاها و ایجاد حاشیه نشینی های شهری که معضلات بی شماری را در پی دارد، جلوگیری کرده و ضمن ایجاد پایداری جمعیتی در کشور، باعث توسعه اقتصادی، امنیت کشور و کاهش هزینه های پنهان اجتماعی ناشی از فزونی حجم حاشیه نشینی و با هزینه های بهداشت و درمان ناشی از فقدان دسترسی به آب بهداشتی مناسب و یا عدم تصفیه فاضلاب شهری شود.

وی گفت: این مهم با توجه به اقلیم های مختلف کشور و همچنین تنوع و محدودیت منابع آبی در پهنه های مختلف کشور و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی رخ داده، از اهمیت دو چندانی برخوردار بوده و می طلبد سیاستی یکپارچه، منسجم علمی و به دور از سعی و خطا در دستور کار دولت و دست اندرکاران مرتبط با این موضوع قرار گیرد.

خضریان افزود: همانگونه که واقف هستید بیش از ۳ دهه است که موضوع آب و مباحث پیرامون آن از گردونه خدمات فنی و مهندسی فراتر رفته و به عنوان کالایی با ماهیت راهبردی و توان اثرگذاری بر تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و حتی نظامی خودنمایی می کند. این حساسیت مضاعف و بی سابقه که ثمره فزونی تقاضاهای مستقیم و غیرمستقیم و در عین حال کمیابی منابع آبی با کمیت و کیفیت مناسب است، سبب شده تا اهمیت و ضرورت مدیریت کارآمد آب دو چندان و چاره اندیشی برای دشواری های پیش روی آن، در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی مطرح شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: این تحولات عمیق، دولتها را در ادوار مختلف ناگزیر ساخته است تا برای پاسخگویی به تقاضاهای رو به ازدیاد آب، با کاستن از نقش تصدی گری و ایفای وظیفه سیاستگذاری و نظارت و توان بخش های خصوصی و تخصصی را در این عرصه به خدمت گیرند. نگاهی به تحولات رخ داده در بخش آب و فاضلاب کشور طی دهه های گذشته و ارزیابی حجم فعالیت های انجام شده و درک ظرفیت های مدیریتی، مهندسی و اقتصادی افزایش یافته در این بخش، ابعاد تحول عظیم ناشی از تشکیل شرکت های آب و فاضلاب و آثار مثبت آن را به خوبی آشکار و در معرض قضاوت و نقد قرار می دهد.

وی ادامه داد: کشور ما به طور طبیعی با زمینه های بروز بحران در بخش آب و فاضلاب روبرو است. کم آبی پهنه وسیعی از کشور و عدم تناسب آن با پراکندگی و رشد جمعیت در کنار گسترش لجام گسیخته شهرهای بزرگ همگی بحران های عظیم اجتماعی، بهداشتی و محیط زیستی می تواند ایجاد کند اما در پرتو اقدامات و دستاوردهای سترگ است که می توان انتظاراتی را که از شرکت های آب و فاضلاب وجود داشته و دارد به منصه ظهور رسانیده و مطالبه کرد. گستره معضل های تامین و توزیع آب شرب شهری و روستایی کشور در سال های گذشته و اخیر باعث شده است که شاهد انباشته شدن کوهی از مشکلات باشیم که اگر در وقت خود مورد چاره اندیشی قرار می گرفت، اکنون با این حجم از معضل و نارضایتی مواجه نبودیم.

خضریان افزود: بر این اساس متاسفانه شاهد آن هستیم که حجم معضلات در اقصی نقاط کشور در این امور به صورت دوره ای ظهور کرده و صنعت آب و فاضلاب کشور سالهاست علیرغم هزینه کردهایی سرسام آور در بودجه سنواتی در این بخش، نتوانسته پاسخگوی نیازهای کشور باشد. امروز از خراسان تا سیستان و بلوچستان و از سیستان و بلوچستان تا خوزستان و از خوزستان تا لرستان و آذربایجان و شهرهای کویری مرکزی درگیر مسئله و تنگناهای مرتبط با آب و فاضلاب هستند و این موضوع تا مرز تنش های اجتماعی و سیاسی و امنیتی نیز پیش رفته است.

وی گفت: سالهاست عدم دستیابی روستاهای سیستان و بلوچستان به آب بهداشتی یکی از علتهای مهم خالی شدن روستاها از سکنه است و در خوزستان مردم به آب شرب و بهداشتی که مایه حیات است ، دسترسی ندارند. بحران فاضلاب اهواز علیرغم سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ، تبدیل به کلافی سردرگم شده و مردم این استان درگیر تشنگی در فصل گرما و آبگرفتگی های وسیع از نوع مخرب و نیز پس زدگی های گسترده فاضلاب در زمان بارش ها هستند، محیط زیست کارون از بابت تخلیه فاضلاب به مرز نابودی رسیده است و در کردستان طعم و بوی آب شرب، طعم آرامش و آسایش را از مردمان این شهر بوده است.

خضریان ادامه داد: درگیر شدن گسترده چاه ها به نیترات حاصل عدم تصفیه فاضلاب شهری، بسیاری از منابع آبهای زیرزمینی را از حیز انتفاع خارج کرده و کلانشهری همچون تهران در نگاهی خوشبینانه بر مرز حفظ این کیفیت حرکت می کند و دارای حاشیه اطمینان چندان بالاتی در این ارتباط نیست. این در حالی است که استانداردهای آب شرب بهداشتی و فاضلاب شهری در دنیا در حال تغییر است و هر روز با چالش های بهداشتی جدیدی ناشی از توسعه علم و نیز تاثیرات اقلیمی و صنعتی و اجتماعی مواجه شده، از این رو می بایست صنعت آب و فاضلاب در کشورمان را مهیا برای تحول و تغییر بر اساس پارامترهای نوینی کرد.

وی تصریح کرد: افزایش بهره وری نیروی انسانی و استفاده از نیروهای کارآمد یکی از مهمترین مکانیسم های تحول در هر بخشی است که کمبود این نگاه به دور از عددسازی و به صورت عملیاتی یکی از موتورهای محرک این بخش بوده که توجه لازم به آن مبذول نشده است. برنامه ریزی به جهت اولویت بندی طرح ها و بودجه ریزی متناسب، نگاه ویژه به کیفیت و سرعت انجام پروژه ها، بحث نگهداری علمی از تاسیسات احداث شده به عنوان سرمایه ملی، جلوگیری از هدر رفت آب و توسعه و گسترش فرهنگ مصرف صحیح و استفاده از بازچرخانی پساب از محورهایی است که مع الأسف توجه کافی به آنها نیز نشده است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با توجه به مطالب مطروحه فوق نیز بوده که تعدادی از نمایندگان محترم مجلس در راستای عمل به وظایف قانونی خود و در راستای پیگیری دغدغه ها و توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص رفع مشکلات در بخش های مختلفی که معضلات آب و فاضلاب را نیز در بر می گیرد، طرح تحقیق و تفحص از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را که سکاندار صنعت آب و فاضلاب محسوب می شود مطرح نموده و تا این حرکت زمینه ای باشد برای ورود اختصاصی به مسائلی که ریشه در تخلفات و حتی ارتکاب جرائمی دارد.

وی گفت: این روند باعث واکاوی و ورود به موضوعات و عندالاقتضاء حتی معرفی عاملان وضعیت نابسامان کنونی کشور در این عرصه و سپردن عوامل خاطی از مدیران مربوطه در وزارت نیرو گرفته تا دیگر عوامل مسئله دار در آن شرکت مادر تخصصی با شرکت های عملیاتی زیرمجموعه استانی تحت راهبری آن به قانون و عدالت پس از تصویب در صحن علنی شود، کما اینکه قبلا این مطلب در کمیسیون عمران مطرح و تحقیق و تفحص از صنعت آب و فاضلاب بنا بر شرح مطالبی که فوقا عنوان شد مورد تأیید آن مجموعه به عنوان کمیسیون مربوطه قرار گرفته است، لذا این درخواست و انتظار وجود دارد طرح تحقیق و تفحص موصوف با تأیید و رأی بالای همکاران نماینده در جلسه حاضر صحن علنی مواجه گردد.

خضریان همچنین درخصوص این گزارش گفت: مشکل آب در رودخانه میاندرود و بی برنامگی وزارت نیرو و مشکلات فاضلابی که در آنجا به وجود آمده است، همچنین در استان های دیگر نیز شرایطی که رقم زده شده است، مسئولان آب و فاضلاب کشور باید پاسخگوی این وضعیت به مجلس باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: این امور باید به صورت تخصصی بررسی شود تا معلوم شود آن وام های کلانی که برای خوزستان در نظر گرفته شده بود، کجا هزینه شده است. چرا فاضلاب خوزستان چنین شرایطی دارد و چطور کودکان در سیستان و بلوچستان در شرایطی باید آب را حمل کنند که کیفیت لازم را ندارد.

وی افزود: مسئولان آب و فاضلاب کشور به جای آنکه برای حل این مشکلات اقدام کنند، به تمام هم استانی های خود سپرده اند که با نمایندگان استان خود رایزنی کرده تا این طرح رأی نیاورد! جای خجالت دارد که معاون پارلمانی آب و فاضلاب کشور به جای آنکه پاسخگوی ما باشد، در پشت صحنه در حال رایزنی برای عدم رأی آوری این گزارش است، لذا تقاضا دارم با رأی محکم به این گزارش، پاسخی به این دخالت ها بدهید.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی امروز  گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (در اجرای ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس) در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق با انجام تحقیق و تفحص موافقت کردند.