تهران- ایرنا - اتاق صنعت و بازرگانی قندهار اعلام کرد، برخی کسب و کارها در افغانستان به دلیل رویارویی با مشکلات و آشفتگی های اقتصادی ممکن است به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان منتقل شوند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری «ای ان آی» با اعلام این مطلب افزود: در پی به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت سال گذشته در افغانستان و در مواجهه با اقسام متفاوت مشکلات درمیان آشفتگی های اقتصادی، کسب و کارها در «قندهار» ممکن است به پاکستان و یا ایران منتقل شوند. 

«نعمت الله نعمت» نماینده اتاق بازرگانی و صنعت قندهار در مصاحبه با رسانه های افغانستان گفت: «برخی کسب و کارها قصد دارند تا به کشورهای همسایه بروند. علاوه بر مشکلات مربوط به برق، مسائل دیگری در بخش خصوصی نیز تاثیرگذار بوده است.» 

اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و پاکستان نیز اعلام کرد، اسلام آباد مسئله صدور روادید ۵ ساله را برای تاجران و دارندگان کسب و کار در افغانستان مورد بررسی قرار می دهد. 

«نقیب الله سپائی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و پاکستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود:« برای سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در پاکستان داشته باشند روادید ۵ ساله صادر می شود.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کسب و کارها در این کشور با مشکلات بسیار سختی به دلیل مسائل امنیتی، مشکلات تامین برق، گسست زنجیره ذخیره در کنار از دست دادن سرمایه گذاری و مشتری رو به رو شدند.

در همین حال، اقتصاددانان هشدار دادند که انتقال سرمایه گذاری کسب و کارهای افغانستان به کشورهای خارجی به نفع این کشور نیست. 

«سید مسعود» اقتصاددان افغان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در واقع، پاکستان می خواهد تا با بسط و گسترش کنترل خود بر تجارت و بازارهای افغانستان راهی را به سمت آسیای میانه برای خود بگشاید.»

از سوی دیگر «محمد نعیم» کارخانه داری در افغانستان گفت، مجبور است به دلیل مشکلات برق کسب و کاری را که برایش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کرده است، تعطیل کند. وی معتقد است: « ما راه خود را به سوی هدف گم کرده ایم و در ۲۰ سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی روی نداده است.»

برای جلوگیری از انتقال سرمایه گذاری از افغانستان به کشورهای همسایه، اتاق بازرگانی و صنعت این کشور معتقد است دولت موقت طالبان باید تسهیلاتی برای تاجران و دارندگان کسب و کار در این کشور فراهم کند. 

«محمد یونس» رئیس اتاق بازرگانی و صنعت افغانستان در گفت و گو با رسانه ها گفته است: « ما نمی خواهیم کشورهای دیگر مجوز کالاهای ما را صادر کنند و می خواهیم تاجران مان در کشور بمانند، اما از سوی دیگر دولت نیز باید تسهیلاتی برای آنها فراهم کند.» او در ادامه اضافه کرد، بسیاری از سرمایه گذاران افغان به ترکیه و امارات متحده عربی رفته اند.