همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طرح مرتعداری روستای صادقلو شهرستان فامنین به مساحت ۲ هزار و ۶۵۶ هکتار به نمایندگان مرتعداران و بهره برداران این مرتع باهدف حفظ و احیای مراتع، محول شد.

«اسفندیار خزائی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از برنامه های محوری و اولویت‌های سازمانی این اداره کل، مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع است چرا که در صورت مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی شود.

وی با بیان اینکه بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت و احیای مراتع دارند افزود: برای اجرای طرح «۱۴۰۰*۱۴*۳» سازمان جنگلها و به منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری شهرستان فامنین در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله بیش از ۲ هزار هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

وی گفت: همه دارندگان پروانه چرای دام در مراتع باید تا پایان سال جاری طرح مرتعداری تهیه کنند در غیر اینصورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به صورت موقت و یکساله صادر شده باطل و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع کمک می کند و نقش موثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی دارد.

خزائی اضافه کرد: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

وی بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطر نشان کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم گردی و گردشگری و زنبورداری دام اقدام کرده تا علاوه بر حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی به معیشت خود نیز سر و سامان بدهند.

به گزارش ایرنا، نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.