سمنان- ایرنا- مینی‌بوس‌های فرسوده و فاقد ایمنی کافی همچون ارابه‌های مرگ در جاده های استان سمنان تهدیدی برای سایر خودروها و مسافران محسوب می شوند که نوسازی این ناوگان ضروری است.

به گزارش ایرنا، قانون عمر فرسودگی مینی بوس طبق استانداردهای تعریف شده ۱۰ سال است و اکنون میانگین عمر مینی بوس در استان سمنان ۲۸.۷۴ سال است.

آمار خود گویای وضعیت ناوگان مسافری مینی‌بوس در استان سمنان است و برای نوسازی این خودروها لازم است دولت با وضع قوانین و مقررات به بخش خصوصی کمک کند تا مالکان با انگیزه و رغبت نسبت به اسقاط ناوگان فرسوده اقدام کرده و در کنار وضع قوانین و مقررات نسبت به آسان سازی شرایط بانکی در اعطای تسهیلات مناسب و مقرون بصرفه توجه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سمنان با تاکید برضرورت نوسازی مینی‌بوس در استان، گفت: میانگین عمر مینی‌بوس در کشور ۲۳.۴۹ سال و این عدد در استان سمنان ۲۸.۷۴ سال است.

احسان منصورکیایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: قانون عمر فرسودگی مینی‌بوس طبق استانداردها ۱۰ سال است و اکنون وضعیت استان سمنان در زمینه عمر مینی‌بوس به عنوان ناوگان مسافری مطلوب نیست.
وی ادامه داد: ۸۰۶ ناوگان مسافری در استان سمنان فعال است که از این تعداد ۱۷۹ ناوگان مینی‌بوس است و باید تخصیص اعتبار و تسهیلات برای نوسازی در دستور کار قرار بگیرد.
وی بیان کرد: از مجموع ۸۰۶ ناوگان مسافری فعال در استان سمنان ۱۱۹ ناوگان اتوبوس با میانگین عمر ۱۴ سال است و این عدد در کشور ۹.۹۳ و طبق استانداردها ۱۵ سال است.
منصورکیایی خاطر نشان کرد: ۵۰۸ دستگاه خودرو سواری در بخش حمل و نقل مسافر درون استانی و برون استانی فعال است که طبق استانداردها عمر ناوگان سواری ۱۰ سال و در استان سمنان میانگین ۱۰.۷۸ سال است.
وی تصریح کرد: ۵۹۶ هزار مسافر از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه به وسیله ناوگان مسافری درون استانی و برون استانی جابه جا شدند.
وی یادآور شد: استقبال مسافران از ناوگان مسافری استان سمنان با توجه به شیوع کرونا ، کاهش چشمگیری پیدا کرد و تردد کمتر از حد انتظار و مطابق با دستورالعمل‌های مقابله با کرونا موجب افزایش هزینه ناوگان مسافری می‌‍شود.
منصورکیایی اضافه کرد: بیشترین مقصدهای بیرون شهری ناوگان مسافری استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان آبان امسال تهران، مشهد، قم، گرگان و بابل بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سمنان گفت: یکهزار و ۲۱راننده در بخش ناوگان مسافری استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا، ۲هزار و ۷۶ کیلومتر راه در استان وجود دارد که از این وسعت ۳۰ کیلومتر آزادراه و ۳۹۲ کیلومتر بزرگ راه است و با توجه به اینکه استان سمنان یکی از قطب‌های صنعتی شرق کشور محسوب می‌شود که صنایع زیادی در این استان استقرار دارند و افراد مهاجر و جویای کار از استان‌های شمالی کشور به استان سمنان زیاد است و سهم زیادی از تردد بیرون استان سمنان مربوط به شهرهای شمالی است .