گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: ۲۰ محوطه باستانی و پنج بنای تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

رحمان فرمانی روز سه‌شنبه در گزارشی به ایرنا اظهارداشت: در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور ۲۰ محوطه باستانی از شهرستان‌های مراوه‌تپه، کلاله، گنبدکاووس و آزادشهر و همچنین پنج بنای تاریخی ارزشمند از جمله بنای تاریخی و قاجاری سقا نفار محله ولاغوز کردکوی، حمام خزینه‌ای سرخنکلاته با قدمت دوره قاجار، کاروانسرای میدان عباسعلی گرگان با قدمت دوره قاجار، بنای تاریخی بانک ملی شعبه مرکزی گرگان با قدمت دوره پهلوی اول و بنای تاریخی شهرداری گرگان با قدمت پهلوی اول ثبت ملی شد.

وی یادآور شد: هم اینک تعداد آثار غیرمنقول گلستان در فهرست آثار ملی به ۹۸۰ اثر رسید.

فرمانی گفت: لوح ثبت این آثار پس از تشریفات قانونی به استاندار گلستان ابلاغ و به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ارسال خواهد شد.

وی همچنین در بازدید از مجتمع اقامتی، پذیرایی و تفریحی وارنا گنبدکاووس گفت: این مجتمع به‌ عنوان بزرگترین و کامل‌ترین پروژه گردشگری گلستان به‌زودی به بهره برداری خواهد رسید.

راه اندازی مجتمع اقامتی، پذیرایی و تفریحی وارنا با حجم سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریال، زیربنای ۲۴ هزار و ۶۲۳ مترمربع، ۳۰ اتاق، ۱۰۰ تخت، واحدهای تجاری، سالن سینما با ظرفیت ۳۵۰ نفر و سالن سینمای اختصاصی، اشتغالزایی ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم را در پی خواهد داشت.

فرمانی در راستای بررسی و پیگیری مشکلات هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس از خانه صنایع دستی چرم دوزی این شهرستان بازدید کرد و گفت: برای حمایت از سرمایه گذار و توسعه این مجموعه ۲ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات طرح پشتیبان پرداخت خواهد شد.

خانه صنایع دستی چرم دوزی با حجم سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد ریال، زیربنای ۲۰۰ مترمربع و اشتغالزایی ۱۰ نفر به زودی به بهره برداری می‌رسد.