به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، پرویز کرمی افزود: بنیاد ملی نخبگان با توجه به مأموریتهای خود، ایستگاه های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه ریزی کرده است. هدف بنیاد، طراحی مسیر کامل طی طریق نخبگانی و تمهید و تجهیز ایستگاههای نخبگانی به منظور بهرهمندی از آنان در جهت اهداف و مصالح ملی است.
وی بیان کرد: سیاست بنیاد مبتنی بر جامعیت برنامههای «شناسایی آحاد و گروههای نخبگانی»، «طراحی مسیر هدایت در پرتو تعالیم و آداب اسلامی ـ ایرانی»، «تمهید شرایط بکارگیری نخبگان در جهت اثرگذاری» و «الگوسازی از نخبگان» است. به همین دلیل بنیاد فرایند شناسایی نخبگان را از دوران آموزش ابتدایی تا دوران سرآمدی طراحی کرده و شناسایی، توانمندسازی و حمایت از اجتماعات نخبگانی در حوزههای مختلف علمی، فناوری، ادبی، هنری، حوزوی، قرآنی را در قالب ضوابط و مقررات مصوب، اجرایی ساخته است. ضمن اینکه تلاش شده ارتباط معناداری میان طرحهای مختلف شناسایی و توانمندسازی ایجاد شود.
کرمی حمایت از هستههای دانشجویی مسئلهمحور (طرح شهید احمدی روشن) را یکی از برنامه های حمایتی بنیاد برشمرد و گفت: با هدف افزایش سطح کیفی رشته و تسهیل کسب تجربه در دنیای واقعی، بنیاد ملّی نخبگان از سال ۱۳۹۶ تاکنون، اقدام به تشکیل هستههای نخبگانی در قالب «طرح شهید احمدی روشن» با استفاده از همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکتهای صنعتی و فعالیت مستعدان برتر کرده است.
وی ادامه داد: در این طرح، استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی با شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، هستههای نخبگانی مسئلهمحور را با مشارکت دانشجویان مستعد برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل آنها میپردازند. طیّ برگزاری ۶ دوره از طرح مذکور، شبکهای از مستعدان برتر با نظارت نخبگان شکل گرفته است که به خوبی توانسته نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای حل آن گام بردارد.
کرمی اجتماع دانشجویی/ شناسایی و هدایت دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی (طرح شهید وزوایی) را یکی دیگر از برنامه ها عنوان کرد و افزود: بنیاد هر ساله به منظور هدایت هدفمند دانشجویان و طلاب صاحب استعداد برتر در دانشگاهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه کشور و پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی آنان، به تعدادی از دانشجویان و طلاب صاحب استعداد برتر تسهیلاتی را در سه مقطع «کارشناسی/ سطح ۲»، «کارشناسی ارشد/ سطح ۳» و «دکتری تخصصی/ سطح ۴ و بالاتر» اعطا میکند.
وی گفت: این تسهیلات شامل «کمکهزینه توانمندی آموزشی/کارآفرینی»، «کمکهزینه ارتباطات علمی»، «اعتبار آموزشیاری/ فنیاری/همکاریهای علمی و اجرایی»، «اعتبار اجرای پایاننامه/ رساله»، «راتبه دانشجویی»، «هدیه ازدواج»، «اعتبار هسته مسئلهمحور پژوهشی/فناورانه»، «کمکهزینه اعزام به فرصت مطالعاتی»، «کمکهزینه شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی»، «وام ودیعه اجاره مسکن» و «برنامههای فرهنگی» است که هر ساله به دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی در دانشگاهها و حوزههای علمیه کشور اختصاص مییابد.
کرمی افزود: از مهمترین نتایج اجرای برنامههای مذکور، میتوان «افزایش تعداد مشمولان»، «گسترش بیشتر دامنه پشتیبانی در سراسر کشور»، «ارائه خدمات موردنیاز برای انجام فعالیتهای علمی فردی و گروهی»، و «ترویج فرهنگکار و تلاش به جای ایجاد توقع» را نام برد.
سخنگوی بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: ایجاد فضای نشاط علمی در دانشگاهها، آشنایی دانشجویان با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان برای کار گروهی، از دیگر اهداف بنیاد در طراحی برنامهها و اعطای تسهیلات به دانشگاهیان است که بنیاد ملّی نخبگان به همین منظور از برگزاری رویدادهای رقابتی مسئلهمحور پیرامون حل مسئلههای کشور، در قالب اجرای «طرح شهید بابایی» حمایت میکند.
کرمی ادامه داد: مهمترین اهداف اجرای این طرح، «ایجاد فضای پرنشاط علمی و پژوهشی میان دانشجویان به ویژه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین طلاب سطح ۲ و ۳»، «آشنایی دانشجویان، به ویژه دانشجویان مستعد با نیازها و مسائل جامعه و صنعت»، «ترغیب و توانمندسازی دانشجویان مستعد به انجام کار گروهی»، «کمک به شبکهسازی در اجتماع نخبگانی با هدف تقویت همکاریهای علمی و فناورانه»، «کمک به ایجاد و تسهیل ارتباط میان اجتماع نخبگانی و سایر بخشهای اجتماعی و صنعتی به منظور حل مسائل کشور» و «تشویق نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای حل مشکلات و مسائل جامعه و صنعت توسط مستعدان برتر» است.
وی بیان کرد: حمایت از پایاننامههای دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی با تاکید بر حمایت از پایاننامههای مرتبط با محورهای پژوهشی اعلام شده، یکی دیگر از برنامه های بنیاد است.
کرمی گفت: بنیاد ملّی نخبگان همچنین به منظور گسترش زمینههای پژوهش در حوزههای مرتبط با اجتماعات و نظام نخبگانی و بهرهمندی از توان تخصصی مراکز علمی کشور، سالانه از پایاننامههای مصوّب هر یک از دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور که بر اساس مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت میکنند و موضوع پژوهش آنها مرتبط با مأموریتهای بنیاد است و یکی از نیازهای پژوهش بنیاد را برطرف کند، با اختصاص پژوهانه پشتیبانی میکند.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویانی که موضوع پایاننامهشان مرتبط با محورهای پژوهشی اعلام شده از سوی بنیاد است، میتوانند در موضوعات مرتبط یاریگر بنیاد برای انجام احصای چالشهای مرتبط با نخبگان باشند.
کرمی در خصوص اجتماع دانشآموختگان/ تسهیلات خدمت نظاموظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) نیز گفت: بنیاد هر ساله با هدف استفاده بهینه از تواناییهای دانشآموختگان برتر دانشگاهی و ایرانی خارج از کشور و حمایت از نهادهای فنّاورانه برای توسعه فعالیتهای علمی، فرهنگی و فنّاورانه کشور و بر اساس مجموع فعالیتهای نخبگانی دانشآموختگان در دوران دانشجویی، تسهیلات خدمت نظاموظیفه را به آنان اعطا میکند. مشمولان این تسهیل با معرفی بنیاد، دوره خدمت نظاموظیفة خود را مشتمل بر «دوره آموزش نظامی» و «اجرای طرحی پژوهشی، فنّاورانه، فرهنگی یا مشابه آن» میگذرانند و کارت پایانخدمت دریافت میکنند.
وی افزود: زمان دوره خدمت نظاموظیفه تخصصی حداقل برابر با نیمی از دوره رسمی نظاموظیفه سایر مشمولان همتراز است که بر اساس مدت زمان اجرای طرح تعیین میشود. علاوه بر این، مقررات مرتبط با بهرهمندی دانشآموختگان برتر حوزوی از تسهیلات نظاموظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی ویژه طلاب مستعد)، در سال جاری به تصویب رسیده و در مرحله اجرا قرار دارد.
کرمی درباره تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) گفت: بنیاد با هدف ارتقای تواناییهای پژوهشی، فنّاورانه و آموزشی، دانشآموختگان برتر دانشگاهها، پژوهشگاهها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، دانش آموختگان برتر دانشگاهی را بر اساس مجموع فعالیتهای نخبگانی آنان در دوران دانشجویی و دانشآموختگی شناسایی میکند تا بتوانند از تسهیلات پسادکتری بهرهمند شوند.
کرمی تصریح کرد: مشمولان این تسهیل، مطابق مقررات بنیاد دوره پسادکتری را زیرنظر استاد میزبان در یکی از مؤسسههای علمی داخل کشور سپری میکنند. پرداخت بخشی از کارمزد، حق بیمه تکمیلی پژوهشگر، اعتبار ارتباطات علمی و تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی، از جمله تسهیلات اعطایی به برگزیدگان این طرح به شمار میرود.
سخنگوی بنیاد ملی نخبگان گفت: تسهیلات جذب در نهادهای فنّاورانه (طرح شهید تهرانیمقدم) یکی دیگر از برنامه هایی است که دنبال می شود. بنیاد همچنین در راستای ایجاد شرایطی برای جذب دانشآموختگان برتر در نهادهای فنّاورانه و کمک به کسب مهارتهای لازم برای دستیابی به اشتغالی پایدار، «طرح شهید تهرانی مقدم» را طراحی کرده است. راهبردهای اصلی در طراحی این تسهیل، «پشتیبانی از اشتغال پایدار دانشآموختگان برتر»، «کمک به نهادهای فنّاورانه برای جذب نیروهای مستعد» و «ایجاد فرصت کسب تجربه و مهارتاندوزی برای دانشآموختگان برتر» بوده است.
وی ادامه داد: برگزیدگان این طرح میتوانند در نهادهای فنّاورانه (از قبیل مراکز رشد، شرکتهای مستقر در پارکهای علوم و فنّاوری، بنگاههای صنعتی و شرکتهای دانشبنیان) مشغول به کار شوند و بخشی از کارمزد (تا سقف ۷۵ درصد) برای طی دوره آزمایشی حداکثر سهماهه در نهاد فناورانه بکارگیرنده وی، اعتبار توانمندی مهارتی (معادل ۷۵ درصد از هزینههای شرکت در برنامههای توانمندسازی شامل یادگیری مهارتهای موردنیاز برای جذب در نهادهای فناورانه) و تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی (شامل: وام خرید/ ساخت مسکن، هدیة ازدواج و سایر تسهیلات فرهنگی) را به آنان اعطا میکند.
کرمی با تاکید براینکه فرایند شناسایی نخبگان از دوران آموزش ابتدایی آغاز میشود، بیان کرد: بنیاد ملّی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را در همه استانهای کشور در پایه های چهارم، پنجم، ششم و هفتم در حال اجرا دارد. هدف اصلی این برنامه، شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانشآموزان برتر کشور و هدایت آنان در مسیر شکوفاسازی استعدادهای آنان است. این برنامه، مهمترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملّی و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استانهای کشور اجرا شده است.
وی افزود: مهمترین نتایج اجرای این برنامه در سالهای مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانشآموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استانهای کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزشهای مدرسهای (در همة دورههای تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارتهای زندگی در دانشآموزان» بوده است.
کرمی گفت: در جلسه اخیر مشترک سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش مقرر شد در خصوص مقدمات پایه های اول تا چهارم هم در دستور کار قرار گیرد.
وی شناسایی و همکاری با کانونهای تربیت مستعدان و آیندهسازان را از دیگر برنامه های بنیاد برشمرد و افزود: همچنین بنیاد با هدف شناسایی و توانمندسازی کانونهای محلی آموزشی و تربیتی و تشکلهای دانشآموزی فعال در عرصه تربیت و آموزش نخبگانی و معرفی آنان به اولیای دانشآموزان مستعد، اقدام به شناسایی و همکاری با کانونهای تربیت مستعدان و آیندهسازان کرده است و از طریق خانه های خلاق و نوآوری اردوهای شناسایی آغازگران برای جذب در کانونهای تربیت مستعدان و آیندهسازان از گروه هدف دانشآموزان مستعد دورۀ اول و دوم متوسطه شناسایی شده از طرق مختلف، و جلب همکاری دانشجویان مستعد تحصیلی برای همکاری با کانونها، از جمله برنامههای مرتبط در این زمینه بوده است.