ارومیه- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تعریض و بهسازی راه اصلی پیرانشهر به مرز تمرچین اختصاص یافته است.

سیدمحسن حمزه‌لو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  کنارگذر شهر پیرانشهر به طول ١۶ کیلومتر و ٨٠٠ متر از کنار پادگان شروع و به سمت پایانه مرزی تمرچین ادامه دارد.

وی ادامه داد: سه کیلومتر از این مسیر از سمت مرز تمرچین تکمیل شده و عملیات خاکبرداری در طول جاده به اتمام رسیده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این میزان اعتبار برای چهار خطه‌کردن مسیر دسترسی به مرز تمرچین پیش‌بینی شده است.

حمزه‌لو ادامه داد: پیشبرد این طرح راهسازی علاوه بر تسهیل در دسترسی به پایانه مرزی تمرچین، ارتقای ایمنی محورها و کاهش سوانح جاده‌ای را موجب می‌شود.

وی اضافه کرد: پایانه مرزی تمرچین در جنوب آذربایجان‌غربی یکی از پنج پایانه مرزی استان بوده که دروازه تجاری ۲ کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود و نقش کلیدی در توسعه جنوب استان دارد.

مرز رسمی زمینی "تمرچین" در ۱۱ کیلومتری غرب شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی و به عنوان دروازه تجاری ۲ کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و "چومان" در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارند.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز مجاز رسمی زمینی فعال شد.