سنندج- ایرنا- مدیرکل استاندارد کردستان  گفت: ۷۰۰ آزمون به منظور تایید صحت عملکرد نازل‌های سوخت مایع و CNG در استان طی ۹ ماهه امسال توسط این اداره‌کل انجام شده است.

ژیلا یزدانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه به طور دوره‌ای با انجام آزمون‌های فنی، صحت عملکرد هر نازل در جایگاه‌های عرضه سوخت در استان مورد بررسی قرار داده می‌شود، اظهار داشت: بعد از تایید صحت عملکرد این نازل‌ها، برچسب انجام آزمون بر روی دستگاه زده شده و برای همه مصرف کنندگان قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه اگر عملکرد نازل سوخت مورد تایید قرار نگیرد تا رفع نقص و انجام آزمون مجدد، از فعالیت نازل جلوگیری به عمل می‌آید، افزود: یکی از رسالت‌های این اداره‌کل نظارت بر همه وسایل توزین در استان است.

توزین سبک شامل ترازوهای مورد استقاده در داد و ستد عمومی و وزین چرخدار جاده‌ای شامل باسکول‌های سنگین جاده‌ای و ثابت همکف است.

یزدانی با بیان اینکه این نظارت و بازرسی‌ها در راستای جلوگیری از ضایع شدن حقوق شهروندی انجام می‌شود، گفت: در ۹ ماهه امسال برای اطمینان از صحت عملکرد وسایل توزین مورد استفاده در تمام واحدهای صنفی، خدماتی و واحدهای تولیدی و توزیعی، پنج هزار و ۸۱ دستگاه اوزان سبک و ۴۲۰ دستگاه اوزان سنگین توسط کارشناسان این اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.

مطابق با ماده ۴۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد هر شخص حقیقی و حقوقی که به نحوی به امور تولید، تجارت و ارایه خدمات داد و ستد اشتغال دارد، چنانچه دارای اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش تقلبی یا غیرقانونی باشد و یا با اوزان و مقیاس‌های تقلبی یا غیرقانونی داد و ستد کند علاوه بر رد معدل اموالی که با تقلب کسب کرده است با حکم دادگاه به حبس تعزیری درجه شش و یا جزای نقدی درجه سه یا هر دو مجازات محکوم و وسایل سنجش مذکور به نفع سازمان ضبط می شود.

در حال حاضر ۳۹۹ واحد تولیدی کردستان با  ۹۳۵ فرآورده زیر پوشش استاندارد قرار دارد.