فرزاد سردارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه چهار هزار و ۵۶ مورد گزارش به صورت تلفنی، کتبی، حضوری و الکترونیکی از وضعیت کالاها و ارائه خدمات در استان به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: بیشترین گزارش مردمی ارائه شده ۲ هزار و ۲۶۳ مورد بوده که به صورت کتبی و با حضور شاکیان در اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت انجام شده است.
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه بیشترین شکایت و نارضایتی مردم هم در مورد گران فروشی و کم فروشی کالاها و خدمات بوده است، افزود: در نتیجه پیگیری شکایت مردمی ۹۸۰ پرونده تخلف تشکیل و مابقی هم یا تخلفی در خصوص آن احراز نشد و یا منجر به مصالحه شده است.
سردارزاده با اشاره به اینکه آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندیشان موجب کاهش تخلفات صنفی خواهد شد، اظهار داشت: وقتی مردم به حقوق خود آگاه باشند و هر نوع تخلفی را در بازار گزارش دهند و پیگیر نتیجه آن شوند بی شک بازاریان سودجو هم دیگر اقدام به گرانفروشی و یا کم فروشی نخواهند کرد.
وی یادآور شد: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و نظارت و کنترل بر بازار توسط بازرسان این سازمان طی این مدت ۶۱ هزار و ۷۳۱مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی موجود در بازار استان انجام شده است.
تماس تلفنی مردم از طریق شماره ۱۲۴ قابل انجام است و این سامانه تلفنی بطور شبانه روزی برای دریافت شکایت، انتقادات، پیشنهادات و نظارت مردمی فعال است و شهروندان می توانند هر گونه تخلف اقتصادی در راستای عدم درج قیمت، صدور فاکتور، تقلب، گرانفروشی را از این طریق اعلام کنند.
۷۵ هزار و ۷۶۸ واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد و از این تعداد بیش از ۳۰ هزار واحد در مرکز استان مستقر هستند که سه درصد از این واحدهای صنفی را فروشگاه های متوسط و زنجیره ای تشکیل داده است.