قم ـ ایرنا ـ مراسم گرامیداشت دومین سالگرد هجران شهدای پرواز اوکراین پنجشنبه شب با حضور جمعی از مسؤولان و خانواده معظم شهیدان قمی این پرواز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

مدرس حوزه علمیه قم در این مراسم که با حضور آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و سردار موحد فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی، به ابعاد شخصیت حضرت فاطمه س و ضروری پیروی جامعه امروز از آن حضرت پرداخت. 

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) خط نفاق را پس از رحلت رسول اکرم(ص) را آشکار ساخت، اظهار داشت: منافقان ابتدا شبهه را در جامعه ایجاد و القاء کرده و آنقدر تکرار می کنند تا آن را یک مسأله معمولی جلوه دهند.

وی با اشاره به خطبه نورانی صدیقه کبری(س) و ابعاد گوناگون آن، خاطرنشان کرد: منافقان در جامعه بر خلاف ادعای خود مبنی بر تبعیت از قانون، دقیقا بر خلاف آن عمل می کنند و برای موجه نشان دادن خود تلاش می کنند.

وی در پایان تصریح کرد: منافقان و فتنه گران نه ایادی شیطان، بلکه خود شیطان هستند که تلاش می کنند راه و فضا را تیره و غبارآلود بسازند، اما فقط کسانی می توانند از این فضای تاریک نجات پیدا کنند که خود را متصل به امامت و ولایت کرده باشند.

محمد صالحه و همسرش زهرا حسنی سعدی، امیرحسین اویسی و همسرش سارا حمزه‌ای و فرزندشان عسل اویسی، محمدامین بیروتی و محمدرضا کدخدایی؛ شهدای قمی سانحه هوایی اوکراین بودند.

هواپیمای بویینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ تهران را به مقصد کی‌یف (پایتخت اوکراین) ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن به شهادت رسیدند.

صبح شنبه ۲۱ دی‌ ماه سال ۱۳۹۸،‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران تاکید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرار گرفت.