تهران - ایرنا - قیمت بیت‌کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده، تحت تاثیر نوسانات وال استریت به سمت تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو در مقابل رمزارزها و وقایع قزاقستان که دومین کشور بزرگ استخراج کننده بیت‌کوین در جهان است، به پایین ترین سطوح معاملاتی خود سقوط کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال اکونومیستا اسپانیا، قیمت بیت‌کوین با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سطح فروش ۶۹ هزار دلار در ماه نوامبر به سطح ۴۱ هزار و ۳۰۰ دلار که در سه ماه گذشته بی سابقه بوده است، سقوط کرد.  

بیت‌کوین در حالی در هفته جاری شاهد کاهش ارزش ۱۴ درصدی بوده است که سایر دارایی‌های رمزنگاری شده نیز از این روند کاهشی در امان نبوده اند. معامله اتریوم نیز در روندی کاهشی به حدود سه هزار دلار به ازای هر توکن رسید.  

در این گزارش آمده است، برنامه‌های بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای مقابله احتمالی با تورم فزاینده باعث فروش قابل توجه دارایی‌ در بازارهای سهام و به دنبال آن کاهش قیمت پر طرفدارترین رمز ارزها یعنی بیت‌کوین و اتریوم شده است.

دقایقی پس از انتشار صورت جلسه آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه، که احتمال افزایش زودتر و سریع‌تر از حد انتظار نرخ سود بانکی را مشخص کرد، ارزهای دیجیتال تحت فشار قرار گرفتند.  

فدرال رزرو در مارس ۲۰۲۰ و در واکنش به عمیق‌ترین رکود اقتصادی نیم قرن اخیر که در پی همه‌گیری کرونا رخ داد، نرخ بهره را نزدیک به صفر کاهش داد و سیاست انبساطی پولی را از طریق خرید گسترده اوراق قرضه آغاز کرد.

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی انتظار دارند که فدرال رزرو در ماه مارس افزایش نرخ بهره را آغاز کند. برداشت آن‌ها از صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا این است که مبارزه با تورم به اولویت مهم‌تر این نهاد پولی در مقایسه با کمک به رونق بیشتر اقتصادی بدل شده است.

قزاقستان نیز پس از ایالات متحده دومین کشور بزرگ استخراج بیت کوین است. استخراج بیت‌کوین در این کشور به ویژه از ماه می و زمانی که همسایه جنوبی آن یعنی چین تصمیم گرفت به دلیل بالا بودن مصرف انرژی پروسه استخراج بیت‌کوین، ماینرهای ارز دیجیتال را از داخل سرزمین اصلی خارج کند، رونق قابل توجهی گرفت.

این در حالی است که اعتراضات داخلی در این کشور سبب شد تا روز جمعه، اینترنت برای مدتی طولانی از دسترس خارج و انجام تراکنش‌ها غیرممکن شود.