به گزارش ایرنا، تردد موتورسیکلتها در پیادهروها باعث سلب آسایش شهروندان شده و موتورسواران متخلف، ماموران راهنمایی و رانندگی را هم پشت سرمی گذارند و برای رسیدن به مقصد خود، پیاده راهها را به جولانگاه خود تبدیل کرده که تاوان آن را عابران پیاده می دهند.
صدای زجرآور گاز و بوق موتورسیکلت در معابر شهر را دربر داشته و همچنین رانندگان که بیشتر آن ها کلاه ایمنی ندارند از معابر اصلی و فرعی و حتی پیاده راه ها در حال رژه هستند و اینجاست که صدای شهروندان به هوا بلند می شود.
یک شهروند تهرانی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: تردد بی ضابطه موتورسیکلت نظم شهر تهران را به هم زده و در مناطق جنوبی و مرکزی اصلا نظمی وجود ندارد، پیاده رو و پارک جای تردد موتورسیکلت نیست.
وی که خود را بازنشسته یکی از شرکت های دارویی معرفی کرد گفت: روزانه حداقل نیم ساعت بین میدان فردوسی تا خیابان بهار شیرازی پیاده روی می کنم که متاسفانه با حجم زیاد موتورسیکلت مواجه هستم.
این شهروند تهرانی می افزاید: وقتی که حجم تردد این وسایل حمل و نقل عمومی زیاد می شود دیگر از دست پلیس کاری بر نمی آید و حسابی بدون ضابطه در شهر بدون جولان می دهند.
وی با بیان اینکه جولان موتورسیکلت ها تهدیدی برای حفظ جان پایتخت نشینان است گفت: برخی از شهروندان روزانه با برخورد با این موتورسیکلت ها دچار مصدومیت و برخی نیز جان خود را از دست می دهند که ضرورت دارد قانون محکمی درباره تردد موتورسیکلت ها در شهر وضع شود.
موتورسیکلت سواران و عابران پیاده ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور با بیان اینکه ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور از فروردین تا پایان آذر سال جاری مربوط به موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است، گفت: گروه سنی جانباختگان بین ۱۴ تا ۴۴ سال است.
سرهنگ محمدباقر سلیمی افزود: برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه گذشته سال جاری، ۳۶ درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابران پیاده تعلق دارد.
وی ادامه داد: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان شامل تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور پیرامون علل جان باختن موتورسواران در تصادفات اظهار داشت: برابر تحلیلهای سازمان پزشکی قانونی، ۷۵ درصد موتورسیکلت سواران بر اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی های شدید مغزی جان خود را از دست داده اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.
وی با اشاره به نقش کلاه ایمنی به عنوان یک ابزار ساده ولی محافظت کننده، بر استفاده مستمر راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی تاکید کرد.
سلیمی دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل های شهری و تردد در زمان هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، برشمرد و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مد نظر این کاربران قرار گیرد.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ادامه داد: ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور و ۱۵ درصد باقیمانده ترک نشین هستند، همچنین گروه سنی جانباختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می دهد.
وی یکی دیگر از عللی که باعث جان باختن موتورسیکلت سواران است را استفاده جمعی از آن دانست و افزود: ظرفیت موتورسیکلت برابر طراحی استاندارد و مقررات که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی پیشبینی شده، یک نفر است اما در پارهای اوقات این وسیله مورد استفاده جمعی خانوادگی حتی ۵ تا ۷ نفر هم قرار میگیرد که متاسفانه در همین سال جاری شاهد۲ تصادف جمعی موتورسیکلت هر کدام با پنج سرنشین بودیم.
وی به رانندگان توصیه کرد تا در مناطق مسکونی برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی با سرعت مطمئنه حرکت کرده و توجه کافی و لازم به جلو داشته باشند و از صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی خودداری کنند.
مرگ زود رس ۴ هزار تهرانی
همچنین رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تشریح عوامل مؤثر در ایجاد آلودگی هوای تهران گفت: اگر برای خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده کاری نکنیم به وضعیت بحرانی در آلودگی هوا میرسیم، سالانه چهار هزار مرگ زودرس بهدلیل آلودگی هوا در تهران داریم.
مهدی پیرهادی در تشریح عوامل ایجاد آلودگی هوا، اظهار کرد: حدود ۶۵ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و باقی آن ناشی از منابع ثابت است که هر پنج سال یکبار در این باره پایش جدیدی صورت میگیرد.
وی تاکید کرد: در سال ۹۶ یکمیلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده وجود داشت که امسال به ۲ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید.
پیرهادی با بیان اینکه موتورسیکلتهای فرسوده بین ۵ تا ۷ برابر خودروها آلایندگی دارند، گفت: اگر برای موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده کاری نکنیم به مرحله بحرانی در تهران خواهیم رسید در واقع میتوان گفت با شیب فرسودگی وسایل نقلیه، یک بحران جدی پیشِروی تهران است اما متأسفانه اهتمام جدیای بین مسئولان نمیبینم و فکر میکنم عمق فاجعه را احساس نکردهاند.
هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد
همچنین رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: موتورسیکلتها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشند تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد میکنند.
سردار محمد حسین حمیدی درباره آلودگی موتورسیکلتها گفت: موتورسیکلتها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشند تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد میکنند.
وی گفت: حدود چهار میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران داریم که اغلب در سن فرسودگی هستند و هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد این در حالی است که که کشورهای توسعه یافته دنیا از موتورسیکلتهای برقی و موتورهایی که آلودگی نداشته استفاده میشود.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت:در حال حاضر ۱۰ درصد اقدامات جهت برقی شدن و استفاده از موتورسیکلتهای پاک انجام شده و هنوز ۹۰ درصد جای کار دارد تا این ناوگان موتورسیکلت نیز پاک و از حالت آلایندگی دربیاید.
تردد روزانه چهار میلیون موتورسیکلت که بیش از ۷۰ درصد آن فرسوده است تهدیدی برای محیط زیست،سلامت شهروندان تهرانی و کاهش کیفیت هوا است که در این خصوص پلیس، سازمان محیط زیست، شهرداری، استانداری و حتی دولتمردان باید جلوی جولان وحشتناک موتورسیکلت ها در پایتخت را بگیرند.