تهران - ایرنا - عضو رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ با اشاره به پژوهش انجام شده در خصوص واکسیناسیون گفت: بی اعتمادی به نظام سلامت کشور از علل اصلی عدم تمایل برخی از مردم نسبت به واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور بوده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار علم وآموزش ایرنا، دکتر محمد ساعتچی درپنل چالش ها و موانع پذیرش واکسیناسیون کووید ۱۹ در اولین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید ۱۹ که به همت دانشگاه علوم توانبخشی و علوم انسانی  و وزارت بهداشت به صورت مجازی و حضوری برگزار شد افزود: در ابتدای شیوع کرونا و تولید واکسن کووید در دنیا دغدغه مااین بود که چه تعداد از افراد واکسن کرونا تزریق خواهند کرد، بنابراین نیاز کارگروه واکسن در رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ تشکیل شد.

وی بیان کرد: بنابر این در طراحی اولیه تصمیم گرفته شد، در فاز سبک بیماری در اواخر اسفند ۹۹ مطالعه ای انجام شود و در مرداد ماه ۱۴۰۰ نیز که در اوج اپیدمی بودیم این مطالعه براساس فرضیه ای که وجودداشت انجام شد.

ساعتچی ادامه داد: اقدامات و سیاست های پیشگیرانه ای در سطح ملی و فردی برای کاهش این پاندمی از قبیل تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و محدودیت ها، قرنطیه شهری و انجام شد.

وی گفت: اتفاقی که باید صورت گیرد این است که ارکان اصلی موفقیت دراجرای برنامه واکسیناسیون باید وجود داشته باشد، اعتماد عمومی، سیستم بهداشتی و منسجم و قوی و پذیرش تمایل واکسن باید همه به عنوان ۴ فاکتور مشخص کننده موفقیت و عدم موفقیت در واکسناسیون وجود داشته باشند.

عضو رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۵ تردید در واکسن در دنیا به راه افتاده است افزود: علاوه بر وفور واکسن در این سال ها بر اساس زمان، مکان، و نوع واکسن تردید در واکسن بیان شده است، در سال ۲۰۱۹ قبل از اینکه پاندمی کووید ۱۹ ایجاد شود، این امر به عنوان یک مشکل در حوزه سلامت ارایه شد.

ساعتچی ادامه داد: وجود تحریم های بین المللی، تقابل نیروی های واکسن ستیز باجامعه علمی در بستر فرهنگی و مذهبی، طولانی شدن فازهای مطالعاتی واکسن های داخلی و نرسیدن به تولید انبوه و بروز موج های اپیدمی یکی پس از دیگری در ایران از چالش ها وموانع پذیرش واکسیناسیون  بوده است.

وی گفت: در فاز نخست این مطالعه که در موج سبک کووید در ۱۵ اسفند ماه ۹۹ شروع شد، بحث اعتماد به شدت خودش را نشان داد.

این کارشناس اظهار داشت: در فاز نخست ۱۴۳۵ نفر از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و ۴۳۷نفر از ۱۰ روستا انتخاب شدند، در مطالعه کیفی ۱۲ نفر بیماری زمینه ای داشتند، ۱۲ نفر جمعیت عمومی، ۸نفر کادر درمان و ۱۰ نفر سالمند وارد مطالع شدند.

وی گفت: در زمان اجرای مطالعه ۷۶ درصد عدم اعتماد را برای عدم پذیرش واکسن اعلام کردند.

عضو رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ شد: دراین مطالعه ۴۳ درصد در مناطق شهری به واکسن خارجی تمایل داشتند و تمایل به واکسن ایرانی در روستاها بیشتر بود.

ساعتچی یادآور شد: اعتماد ورفع بی اعتمادی به واکسیناسیون یکی از مباحثی است که باید توسط صدا و سیما و سایر رسانه ها ترویج شود تا مردم با واقعیت های عدم دریافت واکسیناسیون آششنا شوند.