«محمدتقی حمیدینیا» روز دوشنبه در حاشیه بازدید از دفتر ایرنا در مراغه افزود: سازمان فضای مجازی سراج در سطح کشور ابتدا نسبت به شناسایی گروههای مردمی فعال و آشناسازی آنان با یکدیگر اقدام کرد تا این گروهها بدون دخالت بیرونی توانمندتر شوند.
به گفته وی این سازمان در نهایت با ایجاد هماهنگی بین این گروهها توانست اقدامهای مشترک بسیاری را در قالب یک امت واحده فرهنگی در سطح کشور هدایت کند؛ ضمن اینکه هیچکسی در این سازمان رابطه مالی و قراردادی ندارد و فعالیتهای آن به صورت مردمی و افتخاری اداره میشود.
وی ارتقای سطح سواد فضای مجازی را یکی از محورهای اصلی سازمان فضای مجازی سراج در سطح کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در این زمینه نیز تکیه اصلی روی خانوادههاست زیرا این نهاد اجتماعی میتواند روی تمام شئونات تاثیر بگذارد.
وی با بیان اینکه برنامه موثری برای مسئله فضای مجازی در آموزش و پرورش وجود ندارد و والدین باید در این زمینه دغدغه داشته باشند، بیان کرد: سن ورود فرزندانمان به فضای مجازی حدود چهار سالگی است اما کتاب و محتوای آن در آموزش و پرورش حداقل با ۱۰ سال تاخیر به دانشآموزان تدریس میشود.
«حمیدینیا» اضافه کرد: توانمندسازی والدین از طریق دورههای آموزشی باید با جدیت دنبال شود اما علاوه بر آن، فعالیتهایی نیز در سازمان فضای مجازی سراج در زمینه حمایت از بازیسازی رایانهای وجود دارد تا آسیبهای این بخش تاحدودی کاهش یابد.
وی بیان کرد: بر همین اساس این سازمان با هدف توانمندسازی جامعه به دنبال برقراری ارتباط تنگاتنگ با والدین، معلمان پرورشی مدارس و سایر نهادهای اجتماعی است.
وی به افزایش ضریب نفوذ بازیهای رایانهای نیز اشاره کرد و ادامه داد: طبق آمار سال ۱۳۹۸ حدود ۳۲ هزار کاربر بازیهای رایانه ای در این ایران وجود دارد؛ این در حالی است که تعداد آنان در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۴ میلیون نفر و در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۸ میلیون نفر بود.
مسئول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در آذربایجانشرقی خطاب به والدین: بازیهای رایانهای روی رفتار، جامعهپذیری و نهادینه کردن مولفههای فکری کاربران اثر میگذاردوی با بیان اینکه حدود ۶۵ درصد از کاربران بازیهای رایانهای دانشآموز هستند، اضافه کرد: بازیهای رایانهای متعدد که قریب به ۹۵ درصد از آنها وارداتی است، روی رفتار، جامعهپذیری و نهادینه کردن مولفههای فکری کاربران اثر میگذارد؛ موضوعی که والدین باید بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.
مسئول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در آذربایجانشرقی اظهار داشت: برخی از این بازیهای وارداتی همچون «GTA» که طرفداران و کاربران بسیاری هم دارد، انواع بزهکاریها را در وجود کاربران نهادنیه میکند.
وی بر حمایت از نخبگان این بخش با هدف رونق کسب و کار مربوط به بازیهای رایانهای و کنترل تاثیر بازی روز کاربران تاکید کرد و افزود: ضریب نفوذ بازیهای وارداتی با تکیه بر جذابیت بصری، روانشناسی رنگ و ایجاد هیجان افزایش مییابد اما مغزهای متفکر و بازیسازان نخبهای نیز در کشور وجود دارند که میتوانند با آنان رقابت کنند.
«حمیدینیا» تاکید کرد: در همه کشورها دو مقوله آموزش و اعمال قانون را در ارتباط با مدیریت فضای مجازی به کار میگیرند و در کشور عزیزمان نیز این دو محور باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
دفتر سازمان فضای مجازی سراج به زودی در مراغه افتتاح میشود
مسئول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در آذربایجانشرقی گفت: دفتر سازمان فضای مجازی سراج به زودی در مراغه افتتاح میشود تا جبهه کنشگری فعال در جنوب استان نیز با محوریت این دفتر فعال شود.
به گفته وی دفتر این سازمان طی سال ۱۳۹۴ در تبریز راهاندازی شده و تاکنون از طریق برگزاری دورههای مختلفی چون نویسندگی فعال، آواتارشناسی، روانشناسی سایبر، سناریونویسی فضای مجازی و غیره توانسته است در گفتمانسازی فضای مجازی در سطح استان گامهای موثر بردارد.
وی اضافه کرد: دفتر سازمان فضای مجازی سراج در مراغه نیز با انتقال اندوختههای سالهای پیشین راهاندازی میشود و در زمینه آموزش و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و سایر زمینههای تخصصی فعالیت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا آموزشهای مربوط به سواد فضای مجازی در همه کشورهای جهان جنبه عمومی دارد و در حقیقت به درک مبتنی بر مهارت کاربران در این فضا را عمق میبخشد.