جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رکن سینمای ایران هر سال، مرکز توجه رسانههاست و این رصد اخبار و اتفاقات جشنواره به حدی مهم بود که از چند ماه مانده به این رویداد درباره جز به جز آن صحبت میشود؛ هر سال با توجه به سیاستهای دبیر و مدیران وقت سازمان سینمایی برگزاری این جشنواره دچار تغییراتی میشود و این نکته یک رکن قابل تامل است. این تغییرات را میتوانیم در چند جهت از تغییر محل برگزاری جشنواره یا همان کاخ اهالی رسانه، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلمها تا نحوه اهدای جوائز بررسی کنیم و این تغییرات یک امر طبیعی در این جشنواره سینمایی محسوب میشود.
جشنواره چهلم از همان ابتدای کار با اعلام موضع در برابر برخی از رفتارهایی که در ادوار مختلف صورت میگرفت، نشان داد در این دوره جشنواره فیلم فجر، تغییراتی اعم از ساختار تا محتوا خواهد داشت.
در این دوره به همت مسعود نقاشزاده، دبیر جشنواره سعی شده است بحث فرهنگی سینما به طور ویژهای بررسی شود و جشنوارهای که قرار است سینما را با معنا و معیارهای متفاوتی مورد بحث قرار دهد، جایی برای یکسری رفتارهایی که اصل را زیر سوال میبرد نخواهد داشت، به دلیل تغییر و تحول در جشنواره چهلم و نگاه ویژه به تحولات فرهنگی انتظار میرود تا یک سری از رفتارهایی که باعث میشد که جشنواره به مرکز حواشی تبدیل شود، دوری به عمل آید.
یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره چهلم در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است در این دوره مراسم فرش قرمز با طراحی و معماری جدید خواهیم داشت. فرش قرمز که یک الگوی غلط و نا بجا از فستیوالهای خارجی است، تبدیل به یک شوآف رسانهای شده بود که باید اصلاحاتی در برگزاری آن انجام میشد و در همین راستا از دوره سیوششم به بعد که محل جشنواره فیلم فجر از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت تغییر مکان داده است، فرش قرمز ورود بازیگران و عوامل فیلمهای راه یافته به جشنواره نیز حذف و فتوکال عکاسی از عوامل فیلم ها جایگزین آن شده است.
صحبتهای مدیر روابطعمومی جشنواره فیلم فجر درباره مراسم فرش قرمز با همت و شیطنت نا بجای مجری برنامه در فضای مجازی تقطیع شده است و باز هم حواشی جای اصل مطلب را گرفته است، مگر در سالهای گذشته که این مراسم وجود داشت. اصل جشنواره فیلم فجر یعنی نقد و بررسی فیلمهای یک سال آینده سینمای ایران فدای تمام اخبار مخابره شده از حواشی این فرشِ پر از اتفاق نمیشد.
در حالی که موضوع تغییر ماهیت و کاربرد فرش قرمز است، بخشی از صحبتهای این مدیر که درباره رنگ فرش است، پر رنگتر از موضوع اصلی شده است و دوباره تکرار مکررات در این راستا شکل گرفته است. تمام این مدت سعی شد جشنواره چهلم یک بار برای همیشه به اصل یک اتفاق مهم سینمایی که در تمام ارکان سیاسی، اجتماعی و فرهنگ و هنر از آن به عنوان ویترین سینمای ایران یاد میشود، بپردازد. اما باز هم به دلیل یک تفکر غلط، متن داستان که یک حرف مهم است، بازیچه رنگ فرش شد.
حال این سوال پیش میآید دغدغه مجری که روی حواشی موجسواری میکند، رنگ فرش است؟ فرقی نمیکند آبی یا قرمز همیشه عدهای هستند که بار معروفیت خود را روی حواشی بستهاند. علیرغم تاکید مدیر سازمان سینمایی بر دوری از حواشی که فقط جشنواره را به سمت تباهی میبرد، ولی در یک اقدام غیراخلاقی مجری رسانه ملی هدف نهایی به حاشیه کشانده شد.
اهالیرسانه و سینما زمانی که از جشنواره فیلم فجر صحبت میشود، به دنبال یک رویداد ایدئولوژیکاند؛ اما وقت عمل به دنبال یک فستیوال ظاهرگرا با دید سینما برای شوآف رسانهای و همین امر، نقطه شکاف بین حرف تا عمل است.
مگر ما به دنبال یک جشنواره با نظریه ایرانی-اسلامی نیستیم؟ پس چرا اخبار را بر پایه اینکه حواشی فرش قرمز به پایان رسید به دنبال رنگ آن هستیم؟ به جای این حواشی که فقط جشنواره فیلم فجر را از یک اتفاق مهم سینمایی به گذرگاه اخبار زرد تبدیل میکند، بگذاریم جشنواره چهلم روی مدار درست خود شروع به کار کند.