تهران-ایرنا-مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به وضعیت مقاوم‌سازی کلاس‌های درس مدارس دولتی گفت: ۱۳ هزار و ۵۹۰ کلاس درس این مدارس در استان نیازمند مقاوم‌سازی است.

جاسم حسین‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران اظهارداشت: یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۵۶۴ دانش‌آموز در پنج هزار و ۴۲۱ مدرسه دولتی استان تهران تحصیل می‌کنند.

وی، تعداد کلاس درس مدارس دولتی استان تهران را ۵۷ هزار و ۶۲۵ باب عنوان کرد و گفت: از این تعداد، هشت هزار و ۸۴۷ کلاس درس در شهر و چهار هزار و ۷۴۳ کلاس درس در شهرستان‌های استان تهران طبق قانون، نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

حسین‌پور افزود: هفت هزار و ۲۰ کلاس درس در شهر تهران طبق قانون فرسوده و نیازمند تخریب و نوسازی است که بیشتر این کلاس‌ها در مدارس منطقه ۱۲ واقع شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بیان کرد: همچنین یکهزار و ۴۴۹ کلاس درس در شهرستان‌های استان طبق قانون فرسوده و نیازمند تخریب و نوسازی است که بیشتر این کلاس‌ها در مدارس شهرری، اسلامشهر، شهریار و شهر قدس واقع شده است.

وی، میانگین سرانه فضای آموزشی دولتی در استان تهران به ازای هر دانش‌آموز را ۳.۸۹ مترمربع عنوان کرد و گفت: متوسطه سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش‌آموز ۵.۲ مترمربع است که این میزان براساس استاندارد تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید حدود ۸.۴ مترمربع باشد.

حسین‌پور افزود: همچنین میانگین تراکم جمعیت دانش‌آموزی در هر کلاس درس دولتی استان تهران ۳۱.۹ نفر است، درحالی که میانگین تراکم جمعیت دانش‌آموزی در هر کلاس درس در کشور ۲۴ نفر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بیان کرد: این استان به دلیل افزایش جمعیت، مهاجرت و انتقال جمعیت دانش‌آموزی از مناطق برخوردار به مناطق کم‌برخوردارتر نیازمند یکهزار و ۵۷۵ مدرسه در قالب ۱۸ هزار و ۹۰۰ کلاس درس با اعتبار ۲۴ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان است.

وی درباره پروژه‌های آموزشی در دست اجرای اداره کل نوسازی مدارس استان تهران گفت: امسال ۹۹ پروژه در قالب ۹۶۲ کلاس درس با ۱۴۰ هزار و ۴۷۰ مترمربع زیربنا در شهرستان‌های استان و ۴۲ پروژه در قالب ۳۳۹ کلاس درس با ۶۸ هزار و ۹۶۶ مترمربع زیربنا در شهر تهران در حال ساخت است.

حسین‌پور افزود: امسال ۴۱ پروژه آموزشی در قالب ۴۲۳ کلاس درس و ۵۳ هزار و ۱۸۹مترمربع زیربنا به آموزش و پرورش شهرستان‌های استان و ۲۱ پروژه آموزشی در قالب ۲۰۳ کلاس درس و ۲۹ هزار و ۳۹۳ مترمربع زیربنا به آموزش و پرورش شهر تهران تحویل داده شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی استان اظهارداشت: خیرین امسال در ۴۴ پروژه آموزشی در قالب ۴۲۲ کلاس درس با ۵۰ هزار و ۹۲۶ مترمربع زیربنا مشارکت کردند که این پروژه‌ها در حال ساخت است.

وی گفت: طی یک سال اخیر نیز خیرین در استان تهران در ساخت ۸۵ پروژه آموزشی در قالب ۷۷۹ کلاس درس با ۹۲ هزار و ۵۷۹ مترمربع زیربنا مشارکت کردند که این پروژه‌ها تحویل آموزش و پرورش شد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز در حدود هشت هزار مدرسه(دولتی و غیردولتی) استان تهران تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند.