به گزارش روز چهارشنبه گروه علم وآموزش ایرنا، معصومه نوجوان مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه رهاساز پلیمری با ساختار غیرسیلیکونی برای اولین بار است که در ایران تولید شد، افزود: این محصول کاربردی بهعنوان جداکننده در صنعت تایر و قطعات لاستیک بهعنوان جداکننده عمل میکند و در سه سطح با فرمولاسیون متفاوت عرضه میشود.
وی یادآور شد: رهاساز یا واکسهای جداکننده، ترکیبات شیمیایی هستند که یک لایه مسطح، خنثی، نازک و همگن روی سطح قالب ایجاد و مشکلات ناشی از چسبیدن قطعه به قالب را قبل و بعد از ولکانیزاسیون رفع میکند.
این فناور ادامه داد: رهاسازهای با ساختار غیرسیلیکونی برخلاف رهاسازهای سیلیکونی به دلیل ساختار شیمیایی خود قادر به فرآیند رهاسازی هستند و سطح چربی روی قطعه و قالب بهجا نمیگذارند، این موضوع سبب میشود که قطعات تولیدی بتوانند پس از تولید، مستقیماً به فرآیندهای بعدی نظیر رنگکاری، چسب کاری و عملیات تکمیلی دیگر که روی قطعه لازم است انجام شود، وارد شوند و نیاز به مرحله شستشو با آب و مواد شوینده از بین برود؛ به این ترتیب چرخه تولید کوتاه شده و قیمت نهایی قطعه نیز کاهش مییابد.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نوجوان همچنین گفت: رهاسازهای پلیمری دارای ساختار غیرسیلیکونی قابلحل در آب در تولید شیلنگهای شکل دار لاستیکی بر پایه پلیمرهای استاندارد و همچنین برای پلیمرهای سیلیکونی و فلوروکربنی به کار میرود و با قدرت بالای رهاسازی مانع از هرگونه صدمه و خوردگی در سطح داخلی شیلنگهای هیدرولیک میشود.
وی ادامه داد: رهاسازهای غیر سیلیکونی بهراحتی توسط آب از سطح قالب شسته میشوند و بدین ترتیب عمر قالب افزایش مییابد، قطعات تولیدی توسط رهاسازهای غیر سیلیکونی، سطح یکنواخت و براقی دارند.
وی از مزایای رهاسازهای غیر سیلیکونی پایداری حرارتی و شیمیایی بالا، عدم اثر سوء روی قطعه لاستیکی و عدم ایجاد ضایعات یا حالت چسبناک رزینی روی قالب بیان کرد و افزود: قابلیت شست و شو با آب توسط یک دستمال نم دار یا آب ۲۰ درجه تا ۴۰ درجه سانتی گراد، بهخوبی از روی قالب شسته و حل میشود که مصرف آن از نظر انرژی مقرونبهصرفه خواهد بود، همچنین قابلیت استفاده بهعنوان روانساز خارجی از دیگر مزیتهای این محصول دانشبنیان به شمار میرود.
وی گفت: نمونه خارجی بهواسطه افزایش قیمت دلار در حال حاضر وارد نمیشود و تنها محصول موجود در بازار است، این محصول قیمت پایینتری نسبت به نمونههای خارجی خود دارد و از لحاظ کیفیت با محصول خارجی قابلرقابت است؛ همچنین توانسته صرفهجویی ارزی خوبی به همراه داشته باشد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با یادآوری اینکه دو افزودنی دیگر در این شرکت در فاز تحقیق و توسعه قرار دارد، خاطرنشان کرد: این محصول اولین قدم برای آن است که در صنعت افزودنیهای لاستیک و تایر خودکفا شویم، با توجه به اینکه تولید قطعات لاستیک و تایر در ایران زیاد انجام میشود اما تمام افزودنیهای این حوزه وارداتی است.