تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

سنندج- ایرنا- دعوت فوتبالیست کردستانی به تیم ملی فوتبال بانوان کشور، برگزاری دومین یادواره "رفیق خوشبخت ما" در کردستان، پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی در مریوان و افزایش آمار طلاق و ازدواج در سقز از جمله عناوین خبرهای کوتاه روز چهارشنبه در کردستان است.

به گزارش ایرنا، با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال کشورمان اسامی ۲۳ بازیکن در لیست نهایی ترکیب تیم ملی بانوان ایران دیده می‌شود که نام "زهره جلالی" بانوی فوتبالیست کردستانی نیز در این لیست به چشم می خورد.

این بانوی شایسته کردستانی روز شنبه ۲۵ دی ماه همراه با تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان عازم کشور هند، میزبان رقابت‌های جام ملت های ۲۰۲۲ زنان آسیا می شود.

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در نخستین دیدار خود روز ۳۰ دی به مصاف تیم هند میزبان این مسابقات می رود و چین و چین تایپه نیز دیگر تیم‌های حاضر در گروه (G) هستند و برای کسب سهمیه جام جهانی با تیم های ایران و هند رقابت می‌کنند.

دومین یادواره "رفیق خوشبخت ما" در کردستان برگزار می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: دومین یادواره رفیق خوشبخت ما در بهمن ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در کردستان برگزار می‌شود.

پیام جلالی گفت: سال گذشته همزمان با اولین سالگرد شهادت مظلومانه سردار حاج قاسم سلیمانی، اولین یادواره رفیق خوشبخت ما در کردستان برگزار شد که با مشارکت و استقبال خوب جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان مواجه شد.

او ادامه داد: سال جاری نیز به منظور تداوم این مسیر، هلال احمر کردستان در نظر دارد همزمان با سراسر کشور برنامه‌هایی را در راستای اهداف و شعارهای هلال احمر، خدمات داوطلبانه، مسئولیت‌پذیری، مردمداری و اخلاق مداری خداپسندانه با شعار محوری «بسیج توان انسانیت برای کرامت انسانی» در بهمن ماه اجرا کند.

وی افزود: این جشنواره با مشارکت اعضا و با رویکرد فرهنگی، هنری، ادبی و بررسی سبک زندگی شهید "سردار سلیمانی" در راستای اهداف جمعیت برگزار می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان یادآور شد: این جشنواره دارای بخش‌های متنوعی اعم از شعر، دلنوشته، فیلمنامه، پوستر، موشن گرافیک و انیمیشن است که در زمان اعلام شده اعضاء می توانند جهت شرکت در جشنواره آثار خود را به دبیرخانه جمعیت هلال احمر کردستان ارسال کنند.

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی در مریوان

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎ دستی مریوان از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌ دستی در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و جلسات کارگروه این شهرستان‌، از اول سال جاری تاکنون مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

فریاد حدادیان افزود: این تسهیلات به‌ منظور حمایت از هنرمندان و صنعتگران و ایجاد مشاغل خانگی و خود اشتغالی در شهرستان مریوان با بهره چهار درصد در نظر گرفته شده است.

وی اعلام کرد: ۶۵ متقاضی مشاغل خانگی در رشته‌های کلاش ‌بافی، کردی ‌دوزی، معرق ‌چوب و گلیم ‌بافی از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا است.

 طلاق و ازدواج در سقز افزایش یافت

 رییس اداره ثبت احوال سقز گفت: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، ولادت و وفات کاهش یافته و طلاق و ازدواج هم در این شهرستان افزایش داشته است.

جمال علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ۹ ماهه سال جاری ۲ هزار و ۴۷۲ واقعه ولادت ثبت شده اما در مدت مشابه سال گذشته این آمار ۲ هزار و ۴۸۱ مورد بوده است.

وی به آمار فوت در این شهرستان هم اشاره کرد و افزود: امسال یک هزار و ۹۹ مورد فوت ثبت شده که در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۳۴۶ مورد بوده است که نشان می دهد روند کاهشی بوده است.

علیزاده با بیان اینکه سال‌جاری یک هزار و ۴۸۸ مورد واقعه ازدواج ثبت که مدت مشابه سال گذشته، این رقم یک هزار و ۴۶۳ مورد بوده است، اضافه کرد: تعداد ۴۹۶ واقع طلاق ثبت شده است که سال گذشته ۳۸۹ مورد بود.

رییس اداره ثبت احوال سقز در مورد نام های دارای فراوانی برتر هم اظهار داشت: محمد، آیهان، شاهان، روژمان و آراد در پسران و آنیا، آیلا، باران، لاوین و دلوین در دختران بیشترین فراوانی را در شهرستان دارند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.