احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: رفت و آمد انواع خودروها در مسیر مشهد به سمت چناران طی ساعات مختلف بخاطر استقرار کارخانهها، شهرک صنعتی و شهرجدید گلبهار در حاشیه این زرگراه در حال ساخت به شدت زیاد است بطوری که رفت و آمد کنونی در این جاده از ۵۰ هزار مورد در هر شبانهروز بیشتر است.
وی ادامه داد: این در حالی است که بطور قطع پس از فروکش کردن بحران شیوع ویروس کرونا با از سرگیری روند سفرهای معمول به مشهد و ورود زائران حرم منور رضوی به این شهر حجم انبوه زائران و مسافران از مسیر شمال روانه مشهد خواهند شد لذا باید هرچه سریعتر اقدام موثری برای رفع معضلات ای حوزه صورت گیرد.
فرماندار اسبق مشهد بر این باور خود که "احداث آزادراه مشهد - چناران باید به مطالبه رسانهها و مردم تبدیل شود" تاکید و بیان کرد: ائمه جمعه، فرمانداران، مسوولان حوزه قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهار شهرستان درگیر این پروژه و همچنین مسولان خراسان رضوی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه میبایست نسبت به اجرای سریع این طرح ملی توجه ویژه داشته باشند.
وی بر لزوم رفع موانع ارائه خدماتی همچون برق، گاز و آب برای مکانهای واقع در طول این آزادراه در حال ساخت تاکید و بیان کرد: هماکنون احداث آزادراه با مجموعه ورزشی ثامن، مترو و شهرک صنعتی معارضاتی داشته است و لازم است اداره کل ورزش و جوانان و مجموعه های مرتبط با قطار شهری و شهرک صنعتی شاندیز در خصوص رفع تعارض ها همکاری بیشتری داشته باشند.
موهبتی افزود: مهم مشکل اصلی در مسیر اجرای این پروژه فقط بودجه نیست بلکه رفع تعارضات مورد اشاره هم ضروری است تا تنها آزادراهی در ایران که حداکثر سرعت تعیین شده آن حرکت خودروها در آن ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است، زودتر مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
همچنین رییس هیات مدیره شرکت سازنده آزادراه مشهد - چناران - قوچان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تا ۲ ماه قبل حدود ۵۰ درصد زمین مورد نیاز پروژه تملک شده بود اما طی ۲ ماه اخیر ۱۵ درصد دیگر به این زمینها افزوده شده و در عمل ۶۵ درصد زمین پروژه تملک شده است.
حمیدرضا پناه همچنین به همراهی آستان قدس رضوی و ورود دولت برای تقویت منابع مالی این پروژه اشاره و بیان کرد: در ابتدا سهم دولت و وزارت راه در احداث این آزادراه ۳۰ درصد و آستان قدس رضوی ۷۰ درصد بود که پارسال این سهم به صورت ۵۰ درصد مساوی بین ۲ مجموعه تغییر کرد.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز در زمان آغاز پروژه چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود که اکنون این رقم به ۲۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته لذا آستان قدس رضوی خواستار تغییر سهم خود شد در آن شد و دولت نیز پارسال دولت با این تغییر موافقت کرد.
ساخت آزادراه مشهد - چناران از اول فروردین سال ۹۸ به صورت رسمی و طی قرارداد ۳۶ ماهه آغاز شد که در ابتدا وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۰ درصد به همراه تملک زمین طرح و آستان قدس رضوی نیز ساخت ۷۰ درصد بقیه طرح را برعهده داشت که اکنون این سهم به صورت ۵۰ درصد مساوی تقسیم شده است.
آزادراه ۶ بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) و ۵۴ کیلومتری مشهد - چناران بدون تقاطع همسطح برای رفت و آمد خودروها با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.
تاکنون ۲ آزادراه مشهد - باغچه و کنارگذر شمالی مشهد در مجموع به طول ۱۱۲ کیلومتر در خراسان رضوی ساخته شده است.