به گزارش ایرنا، داوود مرادیان مستندساز و مدیر مرکز مستند روایت فتح در کارگاه فهم فیلم در حاشیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین، در سخنانی با اشاره به تفاوتهای داستان و قصه گفت: در فیلمهایی که از بچه حزبالهیها درباره عراق و کشورهای جریان مقاومت ساخته شده است، شاهد هستیم روایتی وجود ندارد. غیر از مستند سوریه یک بحران که یک مستند روایی است و ماجرای سوریه را بررسی میکند، هیچ مستندی را سراغ نداریم که سپهری از ماجرا را به ما ارائه دهد. مشکل این مسئله، این است که در آموزش مستندسازی بحران به ما میگویند شما در وضعیت بحران دوربین را فقط روشن نگه دارید و فرار کنید درحالی که برای مستندسازی بحران باید سپهر روایی داشته باشیم.
این مدرس مستندسازی با اشاره به سبک فیلمسازی غلط تاکید کرد: بسیاری از این مستندهای تولید شده هیچ وقت مخاطب را به یک سپهر کلی از شیعیان و ماجرا نمیرساند بلکه همواره مخاطب را در یک گنگی قرار میدهد. این گنگی ذهنی باعث میشود ثبت فیلمسازی غلط بماند. اگرچه این نوع تصاویر نیز باید ثبت بشود، اما با چنین مستندسازانی فقط میتوان قرارداد ثبت آرشیو یا قرارداد ساخت مستند خرده روایت بست، برای ماندگاری باید روایت و داستان سوریه را تصویرسازی کرد.
مرادیان درخصوص مطالبه رهبر معظم انقلاب از مستندسازان برای ثبت ماجرای کرونا عنوان کرد: اگر داستان کرونا را کامل تصویر نکنیم، ماجرا ماندگار نمیشود و صرفاً تصویر کردن بچههای جهادی منجر به ماندگاری ماجرا نخواهد شد، بلکه با این فعالیتها توانستهایم چند مستند حسی بسازیم که باب طبع روشنفکرها است. بهخاطر اینکه روایت حسی میکنیم و مدت اندکی، حس مخاطب درگیر میشود، اما به او سپهر ماجرا و گناهکار و عدم گناهکار، قاتل و مقتول را نشان نمیدهیم بنابراین همیشه جای این دو گم و قابل دستکاری است.
در مستندسازی مهم است کجا چه چیزی را روایت کنیم، سپهر ماجرا حسی نیست. اگر در تلویزیون و در برنامه مستند شعارگونه حرف بزنیم حتماً کار نمیگیرد و مخاطب را از دست خواهیم داد و نتیجه این کار جذب مخاطب برای مستندهای شبکههای ماهوارها خواهد شد. البته روایت حسی خوب است اما باید در دل روایت، سپهر ماجرا قرار داده شود.
مدیر مرکز مستند روایت فتح خطاب به حاضران اظهار داشت: برای اینکه متوجه منظور من از روایت حسی شوید حتماً مستند برای سماء را ببینید؛ این مستند اسکار گرفته را ببینید تا متوجه شوید روایت حسی، وقتی مقداری همراه با روایت رخدادی شود چگونه مخاطب را دیوانه میکند.
اجزای روایت در مستندسازی باید پیشبرنده داستان باشند
مرادیان با بیان اینکه مستندساز بحران باید از حسن و قبحهایی ذاتی که در همه جوامع مشترک است، بهره بگیرد، گفت: تجاوز و خیانت همه جا بد است؛ مستندساز اگر اینها را بلد باشد میتواند با همینها قصه خودش را برای مخاطب بگوید.
اجزای روایت در مستندسازی باید پیشبرنده داستان باشند، تصویر بیربط نباید در مستند بهکار بست بلکه اجرای روایت باید حرکت داشته باشد. کسی که نفهمد در فیلمهای کیارستمی در هر پلان داستان را در پلان بعدی حرکت میدهد، فکر میکند کیارستمی کارت پستالگیر بوده است! لذا کارکرد هر پلان گفتن داستان و جلو بردن آن در مستند و داستانی است.
مرادیان با اشاره به موفقیت مهدی نقویان در مستندسازی و داستانگویی در مستند عنوان کرد: علت موفقیت او در داستانگویی مستند، بخاطر علاقه شخصی او به رمان و داستان است. او بسیار کتاب و رمان میخواند و به همین خاطر، در مستندهایش داستان به مخاطب ارائه میدهد.
دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۸ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در عماریار به نمایش درمیآیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار هم جمعه ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخشهای مسابقه مستند و داستانی و پاسداشت مسعود جعفری جوزانی برگزار میشود.