یاسوج- ایرنا- سرعت اینترنت اگرچه در ۲ دهه گذشته یکی از چالش های دولتها بوده اما هیچ زمانی مانند ۲ سال گذشته حیاتی نبوده است.

به گزارش ایرنا،شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخشی از فعالیتهای حضوری و کوچ این فعالیتها به بستر مجازی و اینترنتی اهمیت سرعت اینترنت را دو چندان کرد.

 با این وجود اهمیت ایجاد زیرساختهای مخابراتی و اینترنت در استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد که همواره در توسعه یافتگی شکافی عمیق با میانگین کشوری داشته چندین برابر شده است. این اهمیت هم از آنجا نشات می گیرد که اگر توسعه مبتنی بر  زیرساختهای عمرانی و سازه ای در این استان ۳۰ تا ۴۰ سال دیرتر اتفاق افتاد استان نیز به همین اندازه از توسعه عقب ماند اما در زیرساختهای ارتباطی و نوین هر یک سال عقب ماندگی می تواند استان را به صورت تصاعدی چندین سال عقب نگه دارد.

با این توضیح به نظر می رسد باید توسعه زیرساختهای ارتباطی به جد در دستور کار دولتها قرار بگیرد. شاید باورش سخت باشد ولی همان موانعی که در گذشته مانع رسیدن  استان به قطار توسعه فیزیکی و عمرانی شده است این بار بر سر راه توسعه مجازی و اینترنتی قرار گرفته است.

به عبارتی کوهستان های سخت گذر و پستی و بلندی هایی که هزینه راهسازی را برای این استان گاه تا چهار برابر میانگین کشور بالا می برد  هزینه ایجاد زیرساختهای مخابراتی را نیز افزایش می دهد.

دکل ، آنتن  و سایت های مخابراتی با پوشش بالا  هم  اغلب به دلیل همین جغرافیا ناتوان از ارائه خدمت به همه روستا و آبادی های یک منطقه می شوند.

محدودیتها به همین هم ختم نمی شود. هرکجا برق نباشد ایجاد بستر مخابراتی دشوارتر هم می شود و در استانی که باز هم به دلیل ویژگیهای جغرافیایی بسیاری از روستاهایش برق پایدار ندارند ایجاد شبکه ارتباطی پایدار کمی دشوار است.

به این مشکلات اگر سرقت کابلها و ترانس و حتی تجهیزات مخابراتی هم اضافه شود آنگاه دشواریهای توسعه ارتباطات به خوبی نشان داده می شود و ضرورت اتصال شهر و روستاهای استان به شبکه فیبر نوری  مطرح می شود.

ضرورتی که  شرکت مخابرات استان نیز بر آن تاکید دارد و منابع داخلی خود را به سمت این زیرساخت مخابراتی مهم گذاشته است.

سرپرست شرکت مخابرات استان می گوید : در نظر داریم برای تمامی مناطق مسکونی استان اجرای فیبر نوری در راستای ارائه اینترنت پرسرعت را اجرایی کنیم.

سید محمدهادی امیری افزود: در حال حاضر این امکان در شهرهای بزرگ استان شامل یاسوج ، دهدشت و گچساران فراهم شده است. 

امیری در خصوص زمان بهره برداری کل استان از امکانات فیبر نوری هم توضیح داد: اتصال متقاضیان به فیبر نوری بر اساس درخواست ساکنان هر محله صورت می گیرد. که پس از بررسی درخواست ها، اولویت های مخابرات برای ارائه خدمت مشخص خواهد شد.

 وی گفت: اجرای فیبر نوری برای شهروندان هیچ گونه هزینه ای در بر ندارد ، و یک بستر امن ،پایدار و پرسرعت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

امیری با بیان اینکه مخابرات در سه شهر بزرگ  و دیگر شهرها همزمان در حال اجرای فیبر نوری است تاکید کرد: کارگاه بزرگ ارتباط دهی در استان در حال فعالیت است و نهضت فیبر نوری در استان به راه افتاده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در کل استان حدود ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده یادآوری کرد: توسعه ارتباطی سایت های همراه و دیتا در حال اجرا است با توجه به میزان تقاضا تلاش می کنیم تا ۸۰ درصد فیبر نوری مصرف کنندگان را نهایی کنیم.

امیری افزود: ضریب نفوذ اینترنت ای. دی. اس. ال خانگی از طریق فیبر نوری پایین است اما در تلاش هستیم که آن را به استاندارد برسانیم.

وی گفت:اجرای شبکه فیبر نوری جهت سهولت در تولید ، توزیع و فروش محصولات در شهرکهای صنعتی در اولویت قرار گرفته و شبکه دیتا به هر اندازه ای نیاز باشد در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

امیری با اعلام اینکه شبکه شهرک بلکو به مقدار ۴ کیلومتر خواهد بود بیان کرد: تمامی اعتبار طرح توسعه شبکه فیبر نوری توسط مخابرات استان تامین می شود که از طریق کانالی و حفاری اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۳۰ هزار نفر جمعیت دارد .

ضریب نفوذ اینترنت همراه در استان تا دی ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۹.۴۹ درصد است.

تعداد ای. دی. اس. ال فعال در استان ۹هزار و ۵۷ و تعداد ای. دی. اس. ال واگذار شده ۱۸ هزار و ۸۷۷ پورت است.

تعداد مشترکان تلفن ثابت نیز۸۷ هزار و ۷۵۲ نفر است.

 تعداد ۳۷۷ سایت بی. تی. اس ارایه دهنده تکنولوژی ۲G، تعداد ۲۸۸ سایت ۳G و تعداد ۳۷۱ سایت ۴G در استان وجود دارد.