به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، حمید طریفی حسینی با بیان اینکه مهارتآموزی و آموزشهای فنی و حرفهای یکی از برنامههای اصلی سازمان آموزشوپرورش استثنایی است، افزود: دانش آموزان کمتوان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه که قادر به بهرهمندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نیستند، پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره تحصیلی دوره اول متوسطه پیش حرفه ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفهای میشوند.
وی یادآور شد: دوره متوسطه پیش حرفه ای دارای سهپایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزشهای پیش حرفهای دارد.
براساس گزارش سازمان آموزشوپرورش استثنایی، رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی همچنین گفت: دوره متوسطه حرفهای یا کاردانش خاص نیز دارای سهپایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت های زندگی روزمره، تحصیلی کاربردی و مهارت های حرفه ای دانش آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.
طریفی حسینی با یادآوری اهداف دوره متوسطه پیش حرفهای گفت: دستیابی دانش آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی دانشآموزان، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفهای است.
وی افزود: در دوره اول متوسطه پیش حرفهای و در درس کار و فناوری دانش آموزان به انجام فعالیت هایی در زمینه های مختلف شغلی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات میپردازند تا علاوه بر تقویت دستورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن و روحیه انجام کار گروهی آن ها تقویت شود.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: در دوره متوسطه پیش حرفهای همچنین توانمندی و علایق شغلی دانشآموزان سنجیده میشود، فرآیند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری انجام می شود و دانش آموزان به مناسب ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه هدایت میشوند.
طریفی حسینی با بیان اینکه تعداد دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفهای ۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر است، گفت: این تعداد دانشآموز در ۶۰۹ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۳۶ کتاب درسی ویژه دانشآموزان و ۱۶ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای این دوره تدوین شده است.
وی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفهای پرداخت و گفت: آییننامه دوره دوم متوسطه حرفهای که از سال ۱۳۸۶ بهصورت آزمایشی در حال اجرا بود، در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفهای به دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه تغییر یافت.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص بیشتر تاکید بر دروس کاربردی و مهارتی است، خاطرنشان کرد: کسب قابلیت های آموزشی کاربردی، فعالیت های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یکرشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش آموزان و کسب مهارت های موردنیاز برای ورود به محیط کار اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
طریفی حسینی تصریح کرد: هفت هزار و ۳۳۸ دانشآموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه در حال تحصیل هستند، این تعداد دانشآموز در ۴۲۷ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۶۴ کتاب درسی ویژه دانشآموزان و ۱۵ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.
وی یادآور شد: دانشآموزان میتوانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در ۳۶ رشته مهارتی در گروههای باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگکاری ساختمان، قالیبافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل کنند.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: این رشتهها در سه سطح کمککار ساده، کمککار و کمک ارائه میشود و رشتههایی که با عنوان کمککار ساده شروع میشود در سطح پایینتر هستند.
طریفی حسینی ادامه داد: یکی از اقدامات گروه برنامهریزی آموزشی و درسی دانشآموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمانهای متولی آموزش حرفهای نظیر آموزش فنی و حرفهای کشور، صنایعدستی و جهاد کشاورزی است، بهمنظور شرکت دانشآموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه در آزمون مهارتی سازمانهای متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامهها هرسال استانداردهای شغلی موردنیاز با کمک دستگاههای متولی آموزش حرفهای تدوین میشود.
وی افزود: هم چنین جشنواره مهارتی دانشآموزان با نیازهای ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه بهمنظور شناسایی استعداد و توانمندی دانشآموزان، احساس خود ارزشمندی بهعنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانشآموزان در راستای افزایش مهارت حرفهای و ارتقای کیفیت آموزشی هرسال برگزار میشود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است. گفت: بر اساس این سند آموزشوپرورش استثنایی کشور از طریق تعامل با دستگاههای متولی آموزش حرفهای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی جهان در خصوص آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه و بهرهمندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره پنج ساله تا افق ۱۴۰۵ باید شرایطی را فراهم کند تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانشآموزان و طراحی سیستمهای آموزشی متناسب با توانمندی آنها مشارکت نهادها، خانوادهها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم کند.