تهران- ایرنا- طرح رصد که به بررسی میدانی مسائل و مشکلات محلات شهر تهران پرداخته در چهلمین جلسه شورای شهر تهران بررسی شد.

به گزارش ایرنا، با شروع فعالیت شورای ششم و مدیریت شهری جدید شهر تهران، طرحی با عنوان «رصد» در مدیریت جدید شهری اجرایی و عملیاتی شد که مدیران شهری به همراه اعضای شورا با حضور در مناطق مختلف شهر تهران مسائل و مشکلات شهروندان را شناسایی می کردند.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران این طرح را حاصل تعامل و همکاری اعضای شورای شهر و شهرداری تهران اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از سه هزار مسئله و چالش در دبیرخانه طرح رصد احصا شده که با تحلیل این داده ها توانسته ایم ۳۰ سرفصل و گزاره سیاستی برای حل ۳۰ عارضه و چالش فراگیر در مناطق به شهرداری ابلاغ کنیم که انتظار داریم شهرداری تهران این مسایل را دنبال کند.

  «میثم مظفر» که امروز (یکشنبه) در چهلمین جلسه شورای شهر تهران سخن می گفت، افزود: طرح رصد، در حقیقت رصد چالش ها و نیازهای اولویت دار محلات شهر تهران از منظر شهروندان و کنشگران فعال شهری است که در این طرح، گروه های پیشرو کارشناسی داشتیم که در ۳۵۱ محله، نظام مسائل و چالش ها را در مواجهه و گفتگو با مردم احصاء و بازدید ها، گفتگو ها و جلسات کارشناسی متعددی را با شهروندان، شورایاری ها، مدیران محلات، امناء و نخبگان محلات که افراد صاحب نظری هستند در دبیرخانه طرح رصد انجام دادند.

وی ادامه داد: در روزی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران بصورت جمعی با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه در رویداد طرح رصد در مناطق ۲۲ گانه حضور پیدا کردند، همین بازدید های میدانی و گفتگو ها بر اساس کار اولیه انجام شده در مواجه با مردم توسط خود اعضای شورا نیز دنبال شد و در یک کارگاه تخصصی نسبت به گفتگوی مفصل و همفکری با مردم در قالب کارگاه طرح رصد اقدام شد.

بیش از یک هزار و ۱۰۰ پروژه تعریف شد

رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: دبیرخانه طرح رصد بعد بازدید های میدانی و کارگاه های تخصصی در محلات و مناطق نسبت به پیگیری مسائل و تنظیم آن در لایحه بودجه بصورت تعاملی با شهرداری تهران اقدام کرده و ما به این توافق با شهرداری تهران رسیدیم که یک هزار و ۱۴۱ پروژه جهت توسعه محلات و برای ایجاد تحول و پیشرفت در محلات شهرداری مبتنی بر خروجی های مستخرج شده از طرح رصد و درواقع مبتنی بر مطالبات و ترجیحات مردم با تعریف یک هزار و ۱۴۱ پروژه توسعه محلی در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران اقدام شد.

مظفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از خروجی های طرح رصد، یک هزار و ۱۴۱ پروژه بصورت موضعی در محلات بوده گفت: از خروجی های دیگر طرح رصد استخراج ۳۰ عارضه و چالش موضوعی در مناطق بوده که بصورت فراگیر تکرار پذیری بالایی داشتند و عارضه ها و چالش های شهری در مناطق ۲۲ گانه حساب می شوند که ما در صحن شورای اسلامی شهر تهران این ۳۰ عنوان عارضه و چالش را با راهکارهایی که دبیرخانه طرح رصد احصاء کرده خدمت اعضا شورای اسلامی شهر تهران با حضور شهردار و معاونین شهردار تهران ارائه دادیم و انتظار داریم شهرداری تهران برای تحقق این بسته سیاستی ۳۰ گانه تلاش کند و این ۳۰ عارضه فراگیر در شهر تهران مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: کار مهم دبیرخانه طرح رصد از این پس، پیگیری تحقق این پروژه ها، پایش و ارزیابی عملکرد آن را بر عهده دارد، در طول سال بصورت گزارش های دوره ای و فصلی، نسبت به پایش رشد و پیشرفت و تحقق این پروژه ها و ارائه گزارش به شهروندان اقدام لازم را خواهیم داشت.

به گفته وی، طرح رصد برکات زیادی برای شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید داشته و در کوتاه ترین زمان ممکن توانست اشراف کاملی نسبت به نظام مسائل و ارائه بسته های سیاستی و راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از این چالش ها را ارائه و یک آمادگی و اشراف خوبی برای شورای شهر و شهرداری تهران مبتنی بر مطالبات شهروندان عزیز تهران حاصل شده است که ارمغان بسیار خوب و نوید بخشی برای ایجاد تحول در شهر تهران و به ویژه توجه به محلات آن است.

همچنین رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح های توسعه محله ای پرداختن به نیازهای فوری تر است، گفت: گنجانده شدن بیش از یک هزار و ۱۰۰ پروژه توسعه محله ای در بودجه سال آینده بخشی از نتایج طرح رصد است.

محمد آخوندی با اشاره به ضرورت های اجرای طرح رصد در سطح مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران از سوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مقام معظم رهبری در یکی از مواردی که به وظایف شوراها اشاره داشتند بر اهمیت ارتباط دائمی اعضای شورا با مردم و حضور در میدان و اطلاع از مشکلات آنان و آسان کردن دسترسی مردم به خود تاکید داشتند.

وی اظهار داشت: با توجه به این تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم اکنون تمامی اعضای از همان روز اغاز فعالیت هایشان در حال اقدام در این زمینه و حضور در بین مردم هستند.  

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چگونگی شکل گیری طرح رصد افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه پس از مشورت هایی که با دوستان صورت گرفت طرح رصد با اهداف شناخت دقیق از مشکلات سطح محلات خصوصا محلات کم برخوردار، گفتگوی رو در رو با مردم، نخبگان، معتمدان، شورایاران و مدیران محلات، قرار گرفتن مردم در فرایند برنامه ریزی و تصمیم گیری شهر در دستور کار قرار گرفت و مسئولیت اجرا آن به دکتر مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی سپرده شد.

وی با بیان اینکه در بعد از ظهرهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بازدید میدانی از مناطق توسط اعضای شورا صورت گرفت، افزود: پس از هر بازدید جلسه وزینی را در منطقه با حضور شورایاران، نخبگان، معتمدان، مدیران محلات، مدیران شهری شهرداری منطقه برگزار کردیم که در این جلسات با بیش از ۵۰۰ نفر از نخبگان و افرادی که دارای سابقه طولانی مدت در مدیریت شهری هستند جلسه برگزار کردیم و از نظراتشان برای رفع موانع موجود بهره گرفتیم.

رصد سازمان ها گام بعدی خواهد بود

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه ارایه  گزارش توسط کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص رصد  نظام مسائل و چالش های اولویت دار مناطق 22 گانه شهرداری تهران  و سازمان های وابسته گفت: طرح رصد که در بحث مناطق 22 گانه به پایان رسید تازه ابتدای کار است و در  فاز بعدی نظارت در اجرای پروژه ها در دستور کار قرار خواهد گرفت و گام بعدی طرح رصد نیز در خصوص رصد سازمان ها خواهد بود. 

صادقی افزود: در خصوص رصد سازمان ها باید بگویم برون داد اقدامات سازمان ها در بحث محلات باید مشخص شود، به عنوان مثال در خصوص سازمان ورزش به دلیل تمرکز مدیریت سالن های ورزشی در مجموعه شهر تهران احساس رضایت از سوی شهروندان  در محلات نسبت به اقدامات این سازمان آنچنان که باید نیست. یا سازمان املاک که محله محور اقدام نمی کند و اقدامات آن بیشتر فرا محله ای است بایستی سهمش در حوزه محلات مشخص شود.

اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت های مردمی 

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح رصد در مناطق 22 گانه شهرداری تهران از سوی کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: از ابتدای دوره ششم، کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نظام بودجه ریزی مشارکتی آن هم در سطح محلات را با اجرای طرح رصد و با اهتمام جدی در دستور کار قرار داد و قبل از فرا رسیدن اولین فصل بودجه ریزی این طرح را به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در مدیریت محلات و سراهای محله وجود دارد که می بایست با نگاه تخصصی و کارشناسی و استفاده از تجارب گذشته نسبت به رفع آنها اقدام کرد، ادامه داد: شهرداری تهران به ویژه معاونت اجتماعی به منظور رفع مشکلات حوزه فرهنگی و اجتماعی قبل از هرگونه اقدامی می بایست با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا جلسات کارشناسی برگزار کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: کمبودهایی در فضاهای فرهنگی-اجتماعی و ورزشی در سطح مناطق و محلات وجود دارد که اگر در سطح محلات پروژه های نیمه تمام فرهنگی اجتماعی تکمیل شود حتما تا حد زیادی این مشکلات نیز حل خواهد شد.

معدنی پور ادامه داد: استفاده از ظرفیت های مردمی جهت اجرای برنامه های فرهنگی یکی از مهمترین درخواست هایی است که در سطح محلات مشاهده می شود که می بایست به آن توجه شود.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی اجتماعی با تکیه بر نگاه تخصصی و کارشناسی اشاره کرد و از عدم توجه به شاخصه های معماری اسلامی ایرانی در شهر گلایه کرد و بیان داشت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی در معاونت اجتماعی ایجاد شد تا در ساخت و احداث مجموعه های فرهنگی و اجتماعی با نگاه تخصصی وارد شود و به موضوع معماری اسلامی ایرانی نیز بپردازد اما هم اکنون می بینیم که این شرکت کارکرد خود را به نوعی از دست داده و یا از آن دور شده است.

معدنی پور در ادامه سخنانش به دسترس پذیر نبودن برخی فضاهای شهری به ویژه مجموعه های فرهنگی اجتماعی برای اقشار خاص از جمله معلولین، سالمندان و کودکان اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات پیش روی ما عدم وجود فضاهای فرهنگی اجتماعی برای سالمندان است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جامعه می بایست برای آن تدبیر مناسب اتخاذ شود.