ساری - ایرنا - فرماندار بابل گفت که تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن‌خان این شهرستان با اجرای مصوبه شورای ترافیک و مسدود شدن راه ورودی از امروز یکشنبه متوقف شده است.

 به گزارش ایرنا ، تردد خودروهای سنگین از زیر این پل طی چند سال گذشته سبب ساییدگی بخشی از طاق و دیواره آن شده بود و اعتراض و هشدار دوستداران میراث بابل را نسبت به  فروپاشی احتمالی به دنبال داشت.

اگر چه قرار بود از سال ۹۵ و با بهره برداری از پل جایگزین ، پل محمدحسن خان کاربری گردشگری یافته و هیچگونه ترددی از رو و زیر آن صورت نگیرد ، ولی نبود مصوبه قانونی لازم الاجرا سبب شد تا تردد خودروها از جمله خودروهای سنگین از زیر این پل ادامه یابد و ممنوعیت تردد تنها از روی پل اعمال شود.

قربانعلی ولیزاده بورا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : شورای ترافیک شهرستان بابل در راستای حفظ سازه تاریخی ۳۰۰ ساله پل محمدحسن خان در تاریخ سیزدهم ماه جاری با تشکیل جلسه اضطراری تصویب کرد که در گام نخست تردد خودروهای سنگین و فوق سنگین با ایجاد مانع از سوی شهرداری از زیر این پل ممنوع شود که خوشبختانه این اتفاق از امروز اجرایی شده است.

وی با قدردانی از شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان  شهرستان بابل بابت پیگیری دغدغه اشان برای حفاظت از این پل تاریخی ، گفت :  طبق مصوبه شورای ترافیک از دو لاین موجود تردد در زیر پل تاریخی  محمد حسن خان یک لاین با نیوجرسی به صورت کامل بسته شده است و از لاین دیگر هم در حال حاضر فقط تردد خودروهای سبک امکان پذیر است .

ولی زاده افزود : بزودی با احداث رمپ خروجی بین دو پل دیگر موجود در محدوده پل تاریخی محمدحسن خان به شکل کامل  تردد از زیر این پل تاریخی قطع خواهد شد و خودروهای سبک هم اجازه تردد از این مسیر را نخواهند داشت.

فرماندار بابل گفت : بنای تاریخی ۳۰۰ ساله با این قدمت و زیبایی در بابل و مازندران بی‌نظیر است و همه  باید در حفظ و نگهداری این بنا همکاری داشته باشند .

وی افزود : اگر برای نجات و حفظ این بنای تاریخی که مایه افتخار بابل است هزینه‌ مالی برای شهرستان داشته باشد این امر یک سرمایه‌گذاری ارزشمندی  است که آیندگان از ما به نیکی یاد خواهند کرد .

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند.

این پل ۳۰۰ ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ، با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض ، دارای ۶ چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر می باشد. این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.