مشهد-ایرنا- فرماندار فریمان ضمن رد برخی خبرها مبنی بر پایان یافتن عمر بند تاریخی فریمان گفت: سد و یا همان بند تاریخی فریمان از ۱۵ بهمن ماه امسال پس از اتمام عملیات رسوب برداری دوباره آبگیری خواهد شد.

عباسعلی صفایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال فریمان یکی از کم بارش ترین سالها را تجربه کرد لذا موقعیت مناسبی برای تعمیر دریچه و رسوب برداری از کف سد و محدوده مخزن بندتاریخی فریمان ایجاد شد.

وی ادامه داد: رسوباتی که باید به صورت دوره ای از پشت بند فریمان تخلیه می شد اکنون پس از ۱۵ سال با همان شیوه های سنتی اما با به‌کارگیری ابزار جدید، ۲ دستگاه بیل مکانیکی و رعایت اصول ایمنی در حال تخلیه است و از طرف دیگر دریچه جدید بند فریمان نیز به زودی تعمیر و نصب می شود.

فرماندار فریمان گفت: پروژه رسوب برداری با نظارت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی توسط شرکت تعاونی نوید به نمایندگی از کشاورزان و با همیاری کشاورزان و بهره برداران آب سد و کمک نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی و همراهی فرمانداری در حال اجراست.

صفایی مجموع رسوبات انباشته شده در پشت سد را کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت چهار میلیون مترمکعبی آن عنوان کرد و گفت: بند تاریخی فریمان در حقیقت حدود یک میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد اما طی سالهای گذشته با ایجاد دیواره جدید پشت این بند تاریخی ظرفیت سد به چهار میلیون متر مکعب افزایش یافت. 

وی اضافه کرد: با توجه به این که این سد در سالهای پربارش دوباره آبگیری و تخلیه می شود می توان گفت ظرفیت ذخیره و بهره برداری آب سد سالانه هشت میلیون مترمکعب است.  

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی قدمت تاریخی بند فریمان را متعلق به دوره اسلامی اعلام کرد و این اثر ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این سد تاریخی در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری فریمان و ۹ کیلومتری جنوب شهر فریمان قرار دارد.