زنجان - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۸۰۰ هکتار از ۶ هزار هکتار مساحت شهر زنجان، جزء بافت ناکارآمد، تاریخی و فرسوده است که هشت سکونتگاه غیررسمی در آن شناسایی شده است.

مسعود بیات‌منش شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری افزود: این ستاد در سال ۹۳ و پس از فرامین رهبری مبنی بر توجه به سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق ناکارآمد شهری با مصوبه هیات وزیران برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، تعریف پروژه و هدفگذاری برای پروژه‌های بازآفرینی شهری، تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد هستند اضافه کرد: این محلات در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار قرار دارند که سیاست‌های بازآفرینی شهری در آنها باید پیگیری شود.

بیات‌منش با اشاره به اینکه منابع مختلفی برای بازآفرینی شهری در قانون پیش‌بینی شده است افزود: بخشی از این منابع، ردیف‌های اعتباری ملی است که سهم استان‌ها ابلاغ می‌شود و بخش دیگر، نیز تسهیلات است که به ۲ شکل تسهیلات بافت ناکارآمد شهری با ضوابط شهرسازی و همچنین تسهیلات بانکی برای نوسازی واحدهای مسکونی با ۹ درصد کارمزد در این مناطق در اختیار مالکان قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: بخش دیگری از منابع، اعتبارات دستگاههای متولی است که طبق مصوبات ستاد باید ۳۰ درصد از منابع پروژه‌های خود را به این بافت‌ها اختصاص دهند،   شهرداری‌ها نیز باید  ۳۰ درصد از ارزش افزوده‌ای که دولت در اختیار آنها  قرار می‌دهد را برای تعریف پروژه در مناطق ناکارآمد اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از اعتبارات از محل منابع داخلی شرکت بازآفرینی شهری است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر منابع نیز مربوط به اعتبارات قیر رایگان برای آسفالت این مناطق است که طبق قانون بودجه، سالانه ۷ درصد از کل قیر کشور برای محلات ناکارآمد تخصیص می‌یابد.

این مسوول همچنین با اشاره به مصوبه انتقال کوی فلسطین شهر زنجان در جلسه گذشته ستاد بازآفرینی شهری نیز یادآور شد: طبق تمهیدات، ۱۱۳ واحد از این منطقه باید جابجا شود که ۲۰ درصد "۲۲ واحد" آن در پروژه  کوی زنگان و ۸۰ درصد واحدها "۹۱ واحد" نیز در کوی زیتون، پیش‌بینی شده  که مشکلی از این بابت وجود ندارد و تنها مشکل در این زمینه، جلب رضایت ساکنان کوی فلسطین است.