به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «خشنود علیزاده» افزود: رقمهای جدید بذر سازگار با شرایط تغییر اقلیم و بستههای بهزراعی از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ترویج میشود و از سوی دیگر نیز یافتههای پژوهشی این موسسه اثربخش بوده و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نیز نفوذ یافتههای تحقیقاتی در اراضی دیم را افزایش داده است.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اظهار داشت: با توجه به شرایط محیطی و تغییر اقلیم، اهمیت کشت دیم روز به روز بیشتر میشود و بر همین اساس تولید هستههای بذری نیز نباید متوقف شود تا روند زراعت در ۹ تا ۱۰ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور که با آب سبز یا آب باران قابل بهرهبرداری است، مختل نشود.
خسارت آزادراه مراغهـ هشترود به مزارع موسسه تحقیقات دیم
علیزاده با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری، خسارت اجرای آزاد راه مراغهـ هشترود در مزارع این موسسه غیرقابل جبران خواهد بود، تصریحکرد: عملیات آزادراه مراغه- هشترود باید در اراضی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم پس از برداشت بذر اجرا شود.
وی گفت: با توجه به اینکه اهمیت کشت دیم در امنیت غذایی از حساسیت ویژه برخوردار است، عبور پروژه آزادراه مراغه- هشترود از اراضی ایستگاه اصلی این موسسه در حوالی مراغه پس از برداشت محصول و در تیر ماه سال آینده قابل اجراست.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به تعامل مناسب این موسسه دولتی با مجریان پروژه آزادراه مراغه- هشترود اشاره کرد و گفت: مجریان طرح و مسوولان استان به اهمیت فعالیتهای این موسسه نیز واقف هستند، اما هدفگذاری برای عملیات اجرایی و عبور آزادراه از اراضی ایستگاه اصلی مراغه با برنامههای زراعی موسسه منطبق نیست.
وی اظهار داشت: هستههای بذری این ایستگاه طبق برنامه سالیانه کشت میشود و متاسفانه فضای محدودی که این موسسه برای تکثیر بذر دارد، در مسیر عبور این آزادراه قرار گرفته است.
این مسوول با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید تلقی شود که موسسه مخالف اجرای آزادراه است، افزود: پژوهشگران این موسسه به دلیل دسترسی آسان به ایستگاه مراغه، بیشترین نفع را از احداث آزادراه خواهند برد، اما مجریان پروژه آزادراه باید فرصتی برای برداشت هستههای بذری قائل شوند.
وی گفت: مسیر عبوری از اراضی ایستگاه اصلی این موسسه به طول کمتر از ۲ کیلومتر بخش ناچیزی از آزادراه مراغه – هشترود است و نباید اجرای این پروژه به آزادسازی این مسیر معطوف شود.
علیزاده با بیان اینکه حدود ۱۴ هکتار از اراضی این موسسه در مسیر آزاراه مراغه – هشترود قرار میگیرد، اضافه کرد: این موسسه پس از برداشت هستههای بذری، نهایت همکاری را با مجریان طرح خواهد داشت، اما در شرایط فعلی نمیتوان امنیت غذایی کشور را فدای آزادسازی زودهنگام کرد.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: تخریب هستههای بذری قابل جبران نیست زیرا ۱۲ سال روی آنها کار شده و در حقیقت مراحل تخصصی پرورشی یک، پرورشی دو، پرورشی سه و مادری و گواهیشده روی آنها طی شده است.
وی با اشاره به اینکه اگر بذر پرورشی یک از بین برود، ۱۲ سال زحمت از بین رفته است، افزود: این موضوع صرفا خسارت مالی نیست که قابل جبران باشد و بر همین اساس مجریان پروژه آزادراه مراغه – هشترود باید تا تیرماه سال آینده و برداشت بذر به ما فرصت بدهند.
علیزاده گفت: مجریان آزادراه مراغه – هشترود ضمن اجرای پروژه در سایر مسیرها و به تعویق انداختن مسیرگشایی در داخل اراضی ایستگاه مراغه تا تیر سال آینده، میتوانند به تعهدات خود در قبال این موسسه عمل کنند همچنین آنان از اکنون میتوانند در زمینه احداث سوله که مورد موافقت مسئولان استانی نیز قرار گرفته است، وارد عمل شوند و مطمئن باشند که موسسه نیز پس از برداشت هستههای بذری از آنان برای مسیرگشایی در داخل ایستگاه دعوت خواهد کرد.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم همچنین به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اهمیت فوقالعاده صیانت و حفظ کاربری ایستگاهها، اماکن و اراضی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ابلاغیه، لایحه حفاظت و نگهداری از اراضی، اماکن و ایستگاههای تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز در دستور کار کمیسیون لوایح هیات دولت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، در ابتدای دولت سیزدهم اجرای کشت قراردادی گندم به صورت پایلوت در هفت استان کشور مورد تاکید قرار گرفت، به طوری که این طرح ازجمله برنامههای محوری وزارت جهاد کشاورزی است که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران اجرا میشود.
کشت قراردادی گندم در استانهای بوشهر، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، گلستان و هرمزگان توسط این شرکت در حال اجرا است.
براساس پیشبینیهای انجام شده، انتظار میرود میزان ۳۱۷ هزار و ۳۷۷ تن گندم از این مقدار سطح زیر کشت برداشت و تحویل داده شود.