سنندج- ایرنا- بارش سنگین برف در کردستان از روز گذشته آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد و یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که می‌تواند به همراه داشته باشد شکستن شاخه‌های درختان است لذا در این روزها توصیه به برفروبی درختان می شود.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین روز از نخستین ماه زمستان سال جاری همه شهرهای کردستان سفیدپوش شد و ارتفاع برف در داخل برخی از شهرهای استان هم چون سقز و بانه به بیش از ۵۰ سانتی‌متر رسیده است و هرچند موجب خوشحالی و شور نشاط فراوانی در بین مردم شد ولی مشکلاتی را هم برای تردد آنها و همچنین خودروها ایجاد کرده است.

 نخستین مسئله‌ای هم که از همان اوایل صبح امروز پیش آمد قطعی برق در بسیاری از نقاط سطح شهر سنندج بود که ۱۶ دقیقه‌ای طول کشید تا دوباره وصل شد.

کاهش سرعت اینترنت و قطع و وصل شدن متوالی آن هم مشکلاتی را برای دانشجویانی که امروز امتحان داشتند فراهم کرد و علاوه براین اطلاع رسانی را هم برای خبرگزاری‌های سخت کرد.

علاوه بر مسائل ذکر شده بارش سنگین برف آسیبی برای درختان موجود در معابر و باغات به شمار می‌رود که می تواند موجب شکسته شدن شاخه ها و حتی سقوط درختان شود.

طی سنوات گذشته در شهرهای سقز و بانه به دلیل بارش سنگین برف شاهد شکسته شدن شاخه‌های درختان موجود در معابر شهری بودیم و همین باعث شده  که به محض بارش برف در این مناطق علاقمندان به محیط زیست و اعضای سازمان‌های مردم نهاد به طور خودجوش اقدام به برفروبی درختان کنند.

بی شک در روزهای برفی بیشتر توان نیروهای خدوم شهرداری به برفروبی و نمک و شن پاشی خیابان‌ها اختصاص می‌یابد لذا در این زمان انتظار می رود مردم از درختان غافل نشوند و در کنار بازی های زمستانی به برف تکانی درختان هم اقدام کنند.

برفروبی درختان باید با احتیاط کامل انجام شود و بی شک با تکان دادن آهسته شاخه درختان و بدون وارد کردن هیچ گونه آسیبی می‌توان حجم برف نشسته بر روی شاخه‌ آنها را کاهش داد.

چند سالی است که شهرهای کردستان به ویژه مرکز استان شاهد بارش سنگین برف نبوده است؛ هرچند اداره کل هواشناسی از چند روز گذشته هشدارهای لازم را داده بود ولی با این وجود اقشار مختلف به ویژه مسوولان غافلگیر شدند.

شهردار سنندج هم در  رابطه با وضعیت ارائه خدمات و قطع شدن درختان به دلیل بارش برف  اظهار داشت: از شب گذشته نیروهای خدوم وزحمتکش شهرداری در ستادهای برف روبی سطح شهر بدون وقفه در حال خدمت رسانی و برف روبی معابر هستند..

سیدانور رشیدی با قدردانی از زحمات نیروهای خدمات شهری شهرداری اضافه کرد: به علت بارش سنگین برف شاخه درختان سنگین شده و شب گذشته شاهد شکسته شدن چندین اصله درخت در سطح شهر بودیم  که باعث مسدود شدن خیابان ها هم شد.

وی از مردم خواست در راستای حفظ و صیانت از درختان سطح شهر این سرمایه زیست محیطی نسبت به برف تکانی آنها در محل سکونت و مغازه‌های خود اقدام کنند.

هرچند هواشناسی بارش سنگین برف را در استان پیش بینی کرده بود ولی یا اعتمادی به این پیش بینی ها وجود ندارد یا هنوز هم آمادگی لازم برای مدیریت بحران در جامعه ما بوجود نیامده است که با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر سنوات گذشته در خصوص سقوط و شکسته شدن شاخه درختان در زمان بارش برف آن هم نه تنها در کردستان بلکه در دیگر استان‌های کشور ، متاسفانه امروز هم شاهد این اتفاق در سنندج بودیم.

طبق اعلام هواشناسی کردستان بارش برف و باران از اوایل هفته جاری شروع شده و تا سه شنبه تداوم دارد، در شبانه روز گذشته ارتفاع برف در شهرهای مریوان، بانه و سقز به بیش از ۵۰ سانتی متر(نیم متر) رسید.