بوشهر- ایرنا- مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر بوشهر گفت: پهنه محدوده شرقی و جنوبی بافت تاریخی بوشهر در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ثبت شد.

به گزارش ایرنا، فرزانه اسپرغم  دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: حفاظت و سامان‌دهی در بافت ارزشمند شهرهای تاریخی مستلزم وجود قوانین اصولی در این راستا بوده که به همین منظور محدوده شرقی و جنوبی بافت تاریخی بوشهر در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: از این رو بررسی‌ها و پژوهش‌های لازم برای شناسایی و مستندسازی بناها و گذرها، میدان‌ها و گره‌های شهری در محدوده چهار محله تاریخی شهر بوشهر از سوی کارشناسان فنی استان انجام شده است.

اسپرغم ادامه داد: نتایج حاصل از این بررسی‌ها در وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد تصویب قرار گرفت و با این کار، حفظ ساختار اصیل بافت‌های تاریخی در کنار ایجاد توسعه پایدار این محدوده‌ها، موجب رونق و ماندگاری آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: در شهر بوشهر توسعه مطلوب بافت تاریخی از طریق احیای آن با در نظر گرفتن شهرسازی بومی و ایجاد رونق اقتصادی پایدار، جذب مشارکت محلی و رونق گردشگری امکان پذیر است و با تصویب رسمی محدوده واجد ارزش تاریخی پشتوانه معین و حقوقی برای سامان‌دهی در این محدوده‌ها امکان پذیر می‌شود.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر بوشهر یادآورشد: امید است که با کنترل منظم و سامان‌دهی همه جانبه، حفاظت و ماندگاری این بافت میراثی ارزشمند تثبیت شود.

بافت قدیم بوشهر به شماره ثبت ۲۳۶۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ مربوط به دوره حکومت نادر شاه افشار است اما اوج شکوفایی آن به دوره قاجار باز می‌گردد و سبک خاص و منحصر به فرد معماری، وجود بناهای کنسول‌گری‌ کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه و کلیسا، بازار و کوچه‌های زیبا جاذبه‌های زیادی به آن بخشیده است.

این بافت روایت گر هویت تاریخی این بندر و ساکنان آن است به مساحت ۳۸ هکتار شامل چهار محله بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی در شبه جزیره مثلث شکل بوشهر قرار گرفته است و از جمله نادرترین بافت‌هایی تاریخی کشور است که براساس اقلیم ساخته شده‌است.