به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان تأمین اجتماعی، سیدمیرهاشم موسوی در جلسه شورای معاونین سازمان تأمین اجتماعی که به منظور بررسی شرایط خدمات درمانی این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی باید متناسب با انتظارات و نیاز جامعه تحت پوشش، ارتقاء و بهبود پیدا کند. افزایش کیفیت و عدالت در دسترسی به خدمات، اقدامات اصلاحی و برنامههای توسعهای را در دستور کار قرار میدهیم.
وی گفت: کاهش هزینه پرداختی از سوی مردم در درمان غیرمستقیم از مهمترین اولویتهای سازمان تأمین اجتماعی است و ما در حال ارزیابی راهکارهای مختلف این موضوع با استفاده از نظرات کارشناسی برای کاهش پرداخت از جیب مردم هستیم. تلاش ما این است که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کاهش مراجعات غیرضروری، اقدامات موثری برای کاهش پرداختی بیماران بویژه بیماران صعبالعلاج انجام داده و هدف نهایی و افق چشمانداز ما تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است که بیمار بجز رنج بیماری مشکل دیگری نداشته باشد.
موسوی بازنگری فرآیند معرفی افراد به کمیسیونهای پزشکی را از دیگر نیازها و اولویتها برشمرد و افزود: انتقاداتی مبنی بر طولانی بودن این فرآیند وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرفته و انتظار به حق بیماران این است که درخواست آنان برای از کار افتادگی با سرعت بیشتری رسیدگی و تعیین تکلیف شود. در اولین گام باید کاهش حداقل ۵۰ درصدی مدت زمان انتظار نسبت به شرایط فعلی مدنظر قرار بگیرد. همچنین باید با ارتقاء سامانههای مربوطه، مراجعات و تردد بیمار تا حد امکان کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه همفکری و تضارب آراء را از مسائل مورد نیاز برای طراحی و پیشبرد برنامههای تحولی دانست و اظهار داشت: برای موفقیت در اجرای برنامههای حوزه درمان، هر یک از حوزههای اجرایی سازمان، از منظر تخصصی خود به بررسی و ارزیابی برنامههای بخش درمان میپردازند و در این فرآیند بهترین و راهگشاترین برنامهها برای این حوزه طراحی میشود.
به گفته وی، هدف نهایی خدمات درمانی افزایش رضایتمندی مردم است و یکی از مهمترین اولویتهای ما ارزیابی مستمر خدمات از منظر مردم خواهد بود تا بتوانیم از منابع و امکانات موجود بهترین استفاده را برای افزایش رضایتمندی جامعه داشته باشیم.
موسوی ادامه داد: رسیدن به نقطه مطلوب از منظر هزینه، کیفیت و رضایتمندی مردم، راهبرد اصلی حوزه درمان سازمان است. مسئله مهم شناسائی و رسیدن به نقطه مطلوب تعادل در این سه شاخص است و لذا برنامههای عملیاتی حوزه درمان برای تحقق این هدف بازبینی میشود.
امیرعباس منوچهری، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گزارشی از شرایط موجود و برنامههای آتی حوزه درمان تأمین اجتماعی ارائه کرد و گفت: اولویتهای حوزه درمان در ۵ محور اصلی احصاء شده است که با تحقق این اهداف امکان ایجاد تحول در خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش فراهم میشود.
وی خاطرنشان کرد: سطحبندی خدمات درمانی به منظور دسترسی عادلانه مردم به خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده، خرید خدمات راهبردی، پرونده الکترونیک سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم محورهای فعالیتها و برنامههای تحولی حوزه درمان تأمین اجتماعی خواهند بود.
به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.
بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمهشده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمریبگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاهمدت بیمهای و درمان بهرهمند میشوند.
با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروهها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار میروند.