گرگان - ایرنا - پیش‌بینی آخر هفته پربارش در مناطق دشت و کوهپایه و ادامه ریزش برف و کولاک در ارتفاعات ساکنان، گلستان را به کاهش خطر خشکسالی، افزایش آب ذخیره‌شده پشت سدها، احیای اراضی زراعی بدسبز و به جریان افتادن رودخانه‌های استان امیدوار کرد.

استمرار معضل خشکسالی علاوه بر کاهش میزان سطح و تولید محصولات کشاورزی در گلستان به ویژه در سال جاری وضعیت معیشتی و اقتصادی ده ها هزار خانوار بهره بردار این بخش را به مخاطره انداخته است.

کاهش نزولات جوی و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی، باعث خسارت شدید به کشاورزان و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصولات آنها در نیمه اول سال جاری شده است .

گلستان با وجود داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در سال آبی گذشته شدیدترین خشکسالی ۴۵ سال اخیر را تجربه کرده که به گفته کارشناسان ادامه این روند در سال آبی جاری نگران کننده خواهد بود.

مطابق گزارش اداره کل هواشناسی گلستان، میانگین بارش استان در سال زراعی گذشته (مهر ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) حدود ۲۸۴ میلیمتر بود که نسبت به بارش بلندمدت ۳۹ درصد و نسبت به سال قبل ۳۳ درصد کاهش یافت.

گلستان در شرایط نرمال سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب تولید می کند که در سال آبی گذشته به دلیل شدت خشکسالی و کم آبی ، این مقدار به حدود نصف کاهش یافت که با وضع موجود، تداوم آن را در سال آبی جدید دور از انتظار نیست.

بیش از ۸۰ درصد منابع آبی تولیدی گلستان سالانه به مصرف کشاورزی می رسد و بخش های آب آشامیدنی و صنعتی در رتبه های بعدی قرار دارند.

در این شرایط پیش بینی مدیرکل هواشناسی گلستان مبنی بر بارش حدود ۵۰ میلیمتری باران، ساکنان استان را به کاهش خطر خشکسالی امیدوار کرد.

نوربخش داداشی صبح سه شنبه به ایرنا گفت: گلستان تحت تاثیر فعالیت سامانه بارشی متوسطی قرار دارد  که بر اثر آن شاهد بارش باران و برف در بیشتر مناطق استان خواهیم بود .

وی بیان کرد: از شامگاه پنجشنبه و با ورود سامانه جوی جدید بارش برف و باران در گلستان قوت می‌گیرد و بر اثر آن بارش حداکثر ۵۰ میلیمتر باران در مناطق دشت و کوهپایه و بارش ۳۰ سانتیمتر برف در مناطق کوهستانی گلستان محتمل است.

داداشی ادامه داد: در مدت زمان فعالیت این سامانه، دریای خزر مواج و سرعت وزش باد در مناطق غربی و شرق گلستان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

داداشی تاکید کرد که در زمان فعالیت این سامانه باید فعالیت های دریانوردی متوقف شود . 

استان گلستان با گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی، ۲۸ مرکز باران سنجی برخط و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی دارد.

گلستان از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از شمال با ترکمنستان همسایه است.