تهران- ایرنا- مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت گفت: در آذرماه امسال بازرسی بیش از ۱۹ هزار بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا در سراسر کشور توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور انجام شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، «سید مجتبی سجادی» با اشاره به اقدامات انجام شده این سازمان در بازرسی از انبارها در آذر ماه سال جاری اظهار داشت: در راستای عمل به تکالیف قانونی منبعث از بند (ث) ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ این قانون، این سازمان با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادهای قانونی همکار، ثبت مشخصات انبارها و مراکز نگهداری کالا، مالک انبار و کالا، میزان و نوع کالای ورودی و خروجی به آنها را در قالب سامانه جامع انبارها عملیاتی کرده است.

وی افزود: با تکمیل و ثبت اطلاعات صحیح و متقن توسط انبارها و مراکز نگهداری کالا در سامانه فوق، امکان نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع کالا به شکل نظام‌مند فراهم و شرایط مناسب‌تری برای تنظیم بازار، جلوگیری از احتکار و پیشگیری از قاچاق کالا در کشور، مهیا می شود.

بر این اساس در آذر ماه سال جاری، تعداد ۱۹ هزار و ۱۲۶ بازرسی از واحدهای انبار، سردخانه و مراکز نگهداری کالاها توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور صورت گرفته است که منجر به تشکیل ۷۴۸ پرونده برای واحدهای متخلف شده است.

سجادی اعلام کرد: کالاهای مکشوفه شامل کالاهای اساسی از جمله برنج، چای، روغن نباتی، شکر، تخم مرغ، تجهیزات پزشکی، انواع شوینده و ...  بالغ بر۶ هزار و۴۱۳ میلیارد ریال  است.

این در حالیست که براساس آمار ثبت شده از فعالیت بازرسان استان‌های سراسر کشور از ابتدای سال جاری، تاکنون در مجموع تعداد ۱۶۷ هزار و ۹۰۰ مورد بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا صورت گرفته که منتج به تشکیل ۶ هزار و ۵۰۱ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۳۷ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال شده ست. 

مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت خاطر نشان کرد: بازرسی‌ها، بدون وقفه و با جدیت استمرار  دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی بازرسان این سازمان و سازمان‌های صمت استان‌ها، برخورد قاطع و قانونی با متخلفان انجام می‌شود.

مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه گرانفروشی ، احتکار و اختفاء ، عدم اعلام موجودی ، عرضه خارج از شبکه و .... می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور منعکس کنند تا ضمن رسیدگی و اقدام قانونی متناسب  به عمل آید.