ایلام - ایرنا - مدیر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری دهلران گفت: پنج اثر از صنایع دستی این شهرستان موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا شدند.

حمید بختیاری روز چهارشنبه در حاشیه تجلیل از برگزیدگان آثار فرهنگی و هنری به خبرنگار ایرنا گفت: پنج اثر شهرستان دهلران در رشته حصیربافی و گلیم نقش برجسته دارای هنر صنعت های پرپیشینه ای بوده که حکایت از تمدن فن آورانه ای از چیره دستی مردمان سخت کوش و هنرمند این دیار است، نشان مرغوبیت کالا کسب کرده اند.

وی افزود: هم اکنون تعداد ۳۰ کارگاه شهری و  روستایی در رشته‌های گلیم بافی، حصیر بافی، سیاه چادر بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، رودوزی های سنتی، نمدمالی، نقاشی روی سفال و ... در این شهرستان فعالیت می کنند.

مدیر میراث فرهنگی دهلران تاکید کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ صنعتگر دهلرانی در زمینه مشاغل خانگی و انفرادی در رشته‌های حصیر بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، قلاب دوزی، کیف بافی و ... مشغول به فعالیت هستند.

بختیاری یادآور شد: سال های گذشته ۳۰۰ نفر از مشاغل خانگی با معرفی به بانک های عامل در حوزه شهری و ۲۵۰ نفر از طریق ثبت نام در سامانه کارا در روستاها تسهیلات دریافت کردند.

وی اضافه کرد: پرونده ۴۵۰ نفر در حوزه روستایی نیز برای اخذ تسهیلات به اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام ارسال شده است. 

مدیر میراث فرهنگی دهلران اظهار داشت: سال جاری برای ۱۵۰ نفر از فعالان حوزه مشاغل خانگی مجوز انفرادی و برای تعداد هفت کارگاه جواز تاسیس صادر شده و علاوه بر آن تعداد پنج کارگاه دیگر آماده بهره برداری هستند، سه کارگاه صنایع دستی جهت اخذ تسهیلات و اشتغالزایی به بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) و ۲ کارگاه نیز در قالب تسهیلات پشتیبان به بانک های عامل معرفی شده اند.

بختیاری افزود: همچنین در حوزه های شهری و روستایی ۲۲ کارگاه در رشته های مختلف از تسهیلات کارگاهی بهره مند شده و ۱۱۰ متقاضی بیمه تامین اجتماعی به اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام معرفی شده‌اند؛ ۲۳۰ نفر نیز از طریق بیمه روستایی و عشایری طبق تفاهم‌نامه بیمه هستند.

وی یادآور شد: داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی هر ۲ سال یک مرتبه برگزار می گردد و آثار منتخب جهت شرکت در ارزیابی نهایی آثار ، به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال و توسط داوران، باتوجه به معیارهای اعلام شده، مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار گرفته و آثار شاخص موفق به دریافت نشان می گردند.

وی با اشاره به اشتغال تعداد زیادی از صنعتگران شهرستان دهلران به این حرفه های تولیدی زودبازه و اشتغالزا و راه اندازی بازارچه چیلات در آینده نه چندان دور لزوم احداث بازارچه صنایع دستی برای تمرکز فعالیت و عرضه اینگونه محصولات و رونق جنبه های صادراتی آنرا در سالی که مزین به تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست، می طلبد، چرا که صنایع دستی کم هزینه ترین گزینه برای رونق تولید و اشتغالزایی مفید و مولد اقتصادی بر مبنای فرآورده های غیرنفتی است.