مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: آلودگی هوای مشهد به تنهایی با توان شهرداری و مدیریت شهری حل شدنی نیست و دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این زمینه پای کار باشند.

ایمان فرهمندی در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز چهارشنبه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: سالانه ۲۴۵ هزار تن انواع آلاینده هوا در مشهد تولید می‌شود که ۶۴ درصد آن مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد ناشی از منابع ثابت است.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا در مشهد مربوط به حوزه حمل و نقل ترافیک است و راندمان تولید آلودگی به ازای هر سفر با خودرو شخصی، ۱۰ برابر سفر با اتوبوس است.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۲۰ درصد آلودگی هوای این شهر توسط چهار واحد نیروگاهی تولید می‌شود و آلاینده ترین نیروگاه شهر مشهد، نیروگاه توس متعلق به وزارت رفاه است که برای تولید برق از سوخت مازوت استفاده می‌کند.
وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ تولید آلاینده‌های مهم هوا در تهران حذف شده یا کاهش یافته بطوریکه اکسیدهای گوگرد از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها حذف شده و  ذرات معلق نیز به یک سوم کاهش یافته است اما در مشهد طی این مدت اکسیدهای نیتروژن سه برابر آن در تهران شده و اکسیدهای گوگرد ناشی از خروجی نیروگاه‌ها نیز ۱۷۵ برابر تهران شده‌ است.
فرهمندی ادامه داد: اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد نیز فرسوده هستند اما با توجه به اینکه بیش از ۱۰ برابر کمتر از خودروهای سورای آلودگی ایجاد می‌کنند باید شهروندان را به سوی حمل و نقل عمومی سوق داد.
وی گفت: کل بودجه عمرانی شهرداری مشهد چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است در حالی که برای ساخت هر کیلومتر خط قطارشهری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود لذا دولت باید به تعهدات خود در توسعه حمل و نقل همگانی به نحو شایسته عمل کند.
شهروندان مشهدی از ابتدای امسال تاکنون فقط هفت روز هوای پاک تنفس کرده‌اند. 
شمار روزهای برخوردار از هوای پاک در کلانشهر مشهد در مدت مشابه پارسال بیش از پنج برابر امسال و ۳۶ روز بود.