بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: مجتمع بندر شهید رجایی در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند تصمیم‌گیری‌های‌ راهبردی و تصمیم‌سازی کارشناسی است لذا خروجی نشست های هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی باید منتج به تصمیم های کارشناسی و مطالعاتی شود.

علی رضا کرجی ران روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی ارتقای نقش ترمینال‌های بندری بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی در پروسه لجستیک کالا و کانتینر که به عنوان سومین نشست‌ مشترک مدیران اداره کل بنادر هرمزگان با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی  برگزار شد، با اشاره به دیدگاه‌ها و درخواست‌های مطرح شده توسط مدیران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی افزود: مدیریت راهبردی پایانه‌های بندری، ارائه خدمات دریایی و نظارت بر کیفیت خدمات بندری و دریایی به مشتریان از اهمیت خاصی برخوردار بوده، لذا تحقق این مهم نیازمند آموزش‌های تخصصی و ارائه الگوی راهبردی توسعه محور است.

وی  شرکت‌های سرمایه‌گذار را به عنوان بازوان اجرایی این مجتمع اقتصادی دانست و اظهارداشت: مشکلات و مسائل در بندر شهید رجایی تنها به قوانین ابلاغی از سوی سازمان بنادر برنمی‌گردد بلکه بخش عظیمی از آن مربوط به بروکراسی‌های اداری بیرون از بندر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآورشد: پیگیری و به نتیجه رسیدن برخی از خواسته‌ها و پیشنهادها در داخل استان قابل پیگیری بوده و بخشی دیگر از آن  به تصمیم‌گیری‌های سازمان بنادر نیاز دارد که برای رفع مشکلات مطرح شده حوزه بندری باید به یک تصمیم گیری و اجماع مشترک برسیم.

کرجی ران با اشاره به کمبود نیروی تخصصی امور بندری و لزوم برگزاری آموزش‌های تخصصی برای کارشناسان امور بندری تاکید کرد و ابرازداشت: حوزه دریایی و بندری ۲ حوزه به طور کامل تخصصی است، لذا منابع انسانی شاغل در این حوزه ها از نظر تئوری و عملی  باید نیروهای آشنا به علوم نوین و روزآمد باشند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه شرکت‌های مشاوره‌ای امور بندری باید احیا شوند و این مهم نیز بعنوان یک مطالبه مهم از سوی انجمن پایانه داران باید مطرح شود، خاطرنشان کرد: انتظار می رود انجمن پایانه‌داران در تمامی امور در کنار معاونت بندری و اقتصادی مسائل و مشکلات پیش روی را رصد و با تعیین اولویت‌ها به ارائه راهکار و حل مشکل اقدام کنند.

وی در خصوص تجدید نظر در مدت زمان قراردادهای سرمایه‌گذاری نیز با بیان اینکه قراردادها به صورت مزایده برگزار خواهدشد، گفت: اعتقاد و برنامه‌های ما نیز به سمت بستن قراردادهای بلندمدت حداقل ۱۰ ساله است و انتظار می رود انجمن پایانه‌داران نیز به عنوان مشاوران سازمان بنادر با اتخاذ تصمیم ‌سازی مناسب امور را تا به نتیجه رسیدن دنبال نمایند.

محمدی‌کرجی‌ران در خصوص وجود کانتینر و کالای متروکه نیز گفت: این موضوع چندین بار به مسوولان کشوری و استانی اعلام شده است ضمن اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی ماموریت یافته تا نسبت به ارسال آمار به بازرسی وزارت راه و شهرسازی اقدام و بازرسی وزارت نیز در سریع ترین زمان ممکن موضوع را به بازرسی نهاد رییس جمهور اعلام کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص الکترونیکی کردن صدور مجوزها بر توجه به اجرای قانون منطقه ویژه اقتصادی و بارگذاری اطلاعات نیروها در سامانه از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذار در بندر شهید رجایی تاکید کرد و افزود: موجودی کالاها باید در سامانه پایانه‌ها و اداره بندر مطابقت داشته باشد و بحث انبارگردانی پایان سال نیز با دقت انجام شود.

وی با اشاره به وجود یک ‌هزار کامیون حمل شهری، راه‌اندازی پلیس ترافیک در بندر شهید رجایی را ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و بیان داشت: در راستای ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی و کاهش معطلی کامیون‌داران نیز یک برنامه مطالعاتی آغاز شده اما معتقدیم در رفع ایرادها و مشکلات، تلاش ها باید به نتیجه برسند.

بنادر برای رفع مشکلات حوزه بندری باید به صورت هیات مدیره ای اداره شوند

مدیرعامل انجمن پایانه‌داران ایران نیز با قدردانی از برگزاری این نشست هم‌اندیشی اظهارداشت: در دیدگاه کلان برای رفع مشکلات حوزه بندری و دریایی، بنادر باید مستقل و به صورت هیات مدیره‌ای اداره شوند.

به گفته محسن صادقی فر، تداوم این نشست‌ها در جهت تقویت و رونق ترانشیپ کالا از بندر شهید رجایی به بنادر منطقه از یک سو و توسعه زیرساخت ها و بهره‌گیری از تجهیزات بندری پیشرفته از سوی دیگر امری مهم و ضروری است.

در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان هرمزگان،  ارتقاء نقش ترمینال‌های بندری بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی در پروسه لجستیک کالا و کانتینر با محوریت بررسی چالش‌ها و مشکلات جاری برگزار و راهکارهای افزایش ظرفیت تخلیه، بارگیری و توسعه تبادلات تجاری با بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس بررسی شد.

براساس این گزارش، تعیین تکلیف قراردادهای کانتینرهای کالای متفرقه، پیگیری مجوز فعالیت شرکت‌ها، بازنگری در تعرفه‌ها، تجدیدنظر در مدت زمان قراردادهای سرمایه‌گذاری و مدل‌ قراردادها، نبود تناسب بین تعرفه‌ها و تورم، خن‌کاری، ترافیک در محوطه‌های خالی، بروکراسی‌های اداری و تحمیل هزینه‌های سنگین از سوی سازمانهای ذی مدخل به شرکت‌های سرمایه‌گذار در بندر شهید رجایی بخشی از مباحث مورد گفت ‌وگو در این  نشست بود.

تقویت ریل - بندر در ارتقای کیفیت حمل و نقل ترکیبی، لزوم تعیین تکلیف کانتینر و کالاهای متروکه با اولویت کالاهای متروکه سنواتی، نوسازی ناوگان بندری و بازگشت سرمایه، جذب بازار جدید و تشکیل اتاق فکر در بندر شهید رجایی  محورهای دیگر این دیدار بود.