گرگان - ایرنا - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان گفت: براثر تصادفات درون شهری هر چهار روز یک نفر در این استان جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ عباس مهاجربسطامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: همچنین براساس آمارهای موجود روزانه یازده نفر براثر تصادفات درون شهری در گلستان مجروح می‌شوند.

وی یادآور شد: همچنین بطور متوسط ۵۰ مورد تصادف خساراتی روزانه در شهرهای این استان رخ می‌دهد.

وی بیان داشت: میزان تصادفات از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان گلستان ۱۲ درصد رشد دارد و تعداد جان باختگان و مجروحین نیز در همین مدت در مقایسه با پارسال به ترتیب هشت درصد رشد و پنج درصد کاهش دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان با اشاره به این که توجه نکردن به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و سایر موارد به ترتیب با ۳۵، ۲۹ و ۳۶ درصد، سهم‌ در تصادفات مطرح است ، گفت: عمده‌ترین علل تصادفات توجه نکردن به جلو استفاده رانندگان وسایل نقلیه از موبایل است.

مهاجربسطامی اضافه کرد: تعداد متوفیان در شهرهای گرگان، مینودشت، علی‌آبادکتول و مراوه‌تپه امسال افزایشی و بقیه شهرها کاهشی یا ثابت بوده و در بحث مجروحان  شهرهای مراوه‌تپه، بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و رامیان روند افزایشی و مابقی روند کاهشی یا ثابت دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه متوفیان ۲۰ درصد متوفیان راننده و سرنشین خودرو، ۵۵ درصد راکب و سرنشین موتورسیکلت و ۲۵ درصد عابرین پیاده بوده و در بخش مجروحان راننده و سرنشین خودرو، راکب و سرنشین موتورسیکلت، عابر پیاده و دوچرخه‌سوار به ترتیب با ۲۰، ۵۳، ۲۵ و ۲ درصد هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان در خصوص علل درصد زیاد متوفیان و مجروحان تصادفات درون شهری که راکب و سرنشین موتورسیکلت هستند، خاطرنشان کرد: بافت استان و نزدیکی شهرها و روستا به یکدیگر باعث شده تا مردم برای تردد بیشتر از موتورسیکلت استفاده کنند و از سوی دیگر این وسیله نقلیه در دسترس‌تر از سایر وسایل نقلیه است اما استفاده کنندگان از این وسلیه نقلیه بیشتر کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و حتی گواهینامه هم ندارند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان گفت: موتورسیکلت سواران قانون‌گریزی هستند و در هنگام رانندگی اغلب رفتارهای غیرمتعارف دارند و قانون را زیرپا می‌گذارند و ما نیز در به شدت با این افراد برخورد می‌کنیم.

مهاجربسطامی با اشاره به این که بیشترین استفاده کنندگان از موتورسیکلت، جوانان به عنوان نیروی کار و موالد هستند، اظهار داشت: استفاده از موتورسیکلت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و این آمارها چهره استان را خدشه‌دار می‌کند.

وی ادامه داد: گلستان جزو پنج استان اول در تعداد فوت شدگان و جان باختگان تصادفات موتورسیکلت در درون شهرهاست. در این استان۱۸۰ هزار موتورسیکلت دارای پلاک ملی هستند و حدود ۳۰ هزار موتورسیکلت بی‌پلاک تردد دارند.

مهاجربسطامی گفت: در استان به ارای هر چهار نفر یک خودرو و به ازای هر ۱۰ نفر یک دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که در مجموع به ازای هر سه نفر یک دستگاه وسیله نقلیه (به غیر از دوچرخه) در گلستان تردد می‌کنند.

به گفته وی این استان دارای ۴۲۳ هزار خودرو سواری سبک، سنگین و تراکتور دارای پلاک ملی است.