بجنورد-ایرنا- رییس شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان شمالی گفت: طبق آخرین آمار و اسناد به دست آمده شرکت های بیمه این استان امسال ۵۱۱ میلیارد تومان (پرتفوی) پرداختی حق بیمه جذب کردند که ۳۰۱ میلیارد تومان نیز خسارت پرداخت شده است.

مهران ساری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت های بیمه هزینه های حقوق کارکنان و کارمزد نمایندگی ها، پرداخت مالیات ، عوارض  و سایر هزینه ها را نیز دارند.

وی ضریب نفوذ بیمه استان را ۲.۹ درصد عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی بعد از استان تهران با ۴.۶ درصد، خراسان جنوبی به صورت مشترک با گلستان و گیلان رتبه سوم را دارد. 

ساری از جمله دلایل بالا بودن ضریب نفوذ بیمه‌ای را  فعالیت مناسب بیمه ها، گسترش فرهنگ بیمه ای در این خطه و افزایش نیازهای بیمه ای مردم و صاحبان مشاغل، صنایع و کسب و کارها و همچنین فعالیت خوب  شبکه فروش بیمه ها در استان دانست.

میانگین کشور در این ضریب ۲.۵۲ درصد است که این ضریب در کشورهای پیشرفته تا هفت درصد نیز می رسد.

رییس شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان شمالی گفت: براساس آمارهای موجود، پرداخت خسارت بیمه‌ها در استان به علل مختلف از جمله حادثه خیز بودن جاده‌های این خطه، بیش از میانگین کشور است.

ساری با بیان اینکه خراسان شمالی جزو استان های پر خطر است افزود: علاوه بر جاده های این استان که حادثه خیز هستند در این استان سالانه حوادث زیادی از جمله سیل، زلزله، توفان، تگرگ رخ می دهد که این عوامل باعث بالارفتن میزان پرداخت خسارت ها شده اند اما با این وجود فعالیت صنعت بیمه در این استان سود دهی خود را نیز دارد چرا که پوشش مناسب بیمه ای نیز وجود دارد. 

بر اساس بررسی‌ها خراسان شمالی در زمره ۱۰ استان نخست حادثه خیز کشور قرار دارد.

ساری با بیان اینکه در مجموع ۲۱ شرکت بیمه ای در استان فعالیت دارد اظهار داشت: بیش از ۴۰۰ نماینده جنرال در استان وجود دارد.

رییس شورای همانگی بیمه های خراسان شمالی بر حمایت از صنعت بیمه ای استان تاکید کرد و گفت: صنعت بیمه می تواند اشتغال و درآمد خوبی برای استان ایجاد کند اما در این استان تا حدودی از سمت دستگاه ها و کارخانجات دولتی مورد بی مهری قرار گرفته است.

ساری افزود: برخی از شرکت ها و صنایع بزرگ استان اقدامات بیمه ای خود را در سایر استان ها انجام می دهند که به خروج پرتفوی بیمه ای و سرمایه از استان منجر شده است.

وی اظهار داشت: با وجود سطح گسترده خدمات بیمه ها در استان و توانایی پذیرش انواع ریسک های بیمه ای، اما برخی صنایع بزرگ و دستگاه ها قراردادهای بیمه ای خود را با استان های دیگر از جمله تهران و خراسان رضوی منعقد می کنند که این امر باعث می شود سودی عاید استان در این زمینه نشود.

ساری به ایجاد شورا های حل اختلاف ویژه بیمه در استان اشاره کرد و گفت: این شورا در شهرستان های این استان با هدف تسهیل امور مربوط به تصادفات ایجاد شده است و با همکاری تنگاتنگ دادگستری سعی شده امور مربوط به  زیان دیدگان تصادفات رانندگی خارج از سایر روندهای اداری انجام و پرداختی ها نیز زودتر انجام  شود.

ساری اظهار داشت: روند رسیدگی به پرونده های قضایی مربوط به تصادفات با توجه به ماهیت پرونده ها و حجم ورودی پرونده ها در مراجع قضایی  بعضا نیازمند صرف زمان طولانی است اما با ایجاد شوراهای حل اختلاف بیمه ای این روند بسیارکوتاه تر شده است.

وی افزود: در خصوص تصادفات مالی نیز موضوع به شرکت های ارزیابی بیمه مرکزی ارجاع داده خواهد شد که اگر حل و فصل نشود به شورای حل اختلاف مراجعه می شود، این اقدام نیز جلوی شلوغی در شوراهای حل اختلاف را خواهد گرفت.

استان خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.