تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: نمایشگاه فیتور ٢٠٢٢ اسپانیا مقدمه‌ احیا و فعال شدن گردشگری در جهان پس از کرونا است و می‌تواند موجب رونق مجدد این صنعت شود.

محمدحسین صوفی که در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ در مادرید اسپانیا حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: سه روز اول این نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار شد، که طی این روزها مدیران دفاتر خدماتی سفر و تورگردانان و هتل‌داران و سایر اصناف صنعت گردشگری که در پاویون ایران حضور داشتند و موفق شدند با تعداد زیادی از همتایان خود از کشورهای مختلف درباره کمیت و کیفیت پذیرش و اعزام گردشگر مذاکرات خوبی انجام دهند و توافقات خوبی هم حاصل شد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهار داشت: با توجه به نگرانی که درباره شیوع کرونا به ویژه سویه امیکرون وجود دارد، در این رویداد اجلاس عمومی برگزار نشد، همچنین به دلیل عدم اجرای برنامه‌های هنری جانبی مانند موسیقی و نمایش، جای خالی این نوع برنامه‌ها کاملا محسوس بود، اما فرصت خوبی برای گفت وگو و مذاکرات بیشتر و تبادل نظر و تجربه میان فعالان صنعت گردشگری در زمینه های محتلف از جمله حفظ گردشگری در دوران بحران و بیماری و معرفی مقاصد جدید گردشگری ایجاد شد.

آغاز بازدیدهای عمومی فیتور

صوفی گفت: در این چهار روز بیشتر بازدیدها و نشست‌های تخصصی و مذاکرات B۲B میان متخصصان و فعالان صنعت گردشگری در پاویون‌های مختلف برگزار شد که منجر به انعقاد قرارداد و تفاهم نامه برای توسعه همکاری دو یا چندجانبه شد. البته از روز گذشته بازدیدهای عمومی نمایشگاه برای علاقه‌مندان آغاز و محصولات تبلیغاتی برای معرفی ایران آماده شده که به مخاطبان ارایه می شود.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهار داشت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته تحت تأثیر شیوع کرونا صنعت گردشگری خسارت قابل توجهی را متحمل و دچار رکود بی‌سابقه‌ای شده است برگزاری نمایشگاه فیتور مقدمه‌ای برای احیا و فعال شدن صنعت گردشگری جهان است و می‌تواند موجب رونق جدی این صنعت شود.

وی به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متنوع فرهنگی و گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: با توجه مذاکرات انجام شده میان فعالان صنعت گردشگری، امیدواریم سال ١۴٠١ گردشگران بیشتری برای سفر به ایران جذب کنیم و سهم مناسب‌تری از بازار گردشگری جهان به ایران کسب کنیم.

پاویون ایران به مساحت ۱۲۰مترمربع در بخش اروپایی نمایشگاه - ۱۴ شرکت تخصصی گردشگری از ایران در این دوره شرکت کرده اند

به گزارش ایرنا، چهل‌و ‌دومین نمایشگاه فیتور (FITUR) به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تخصصی صنعت گردشگری، عصر چهارشنبه -٢٩ دی ١۴٠٠- در محل برگزاری نمایشگاه‌های (IFEMA) در مرکز شهر مادرید در اسپانیا افتتاح شد.

در این نمایشگاه که در سایه شیوع سویه اُمیکرون و تحت تدابیر شدید بهداشتی و دستورالعمل‌های جهانی برگزار می‌شود بیش از ١٠٠ پاویون کشورهای مختلف و در مجموع حدود ۶۰۰ غرفه‌دار و ٧هزار شرکت از فعالان صنعت گردشگری (هتل‌داران، تورگردانان، دفاتر خدمات سفر) حضور دارند.

نمایشگاه فیتور ٢٠٢٢ تا ۳ بهمن ۱۴۰۰ ادامه دارد و برگزارکنندگان این رویداد انتظار دارند در طول دوره پنج‌ روزه این نمایشگاه، حدود ۹۰ هزار نفر از این رویداد بازدید کنند که ۶۰ هزار نفر از آن‌ها متخصص صنعت گردشگری هستند. دو روز پایانی این نمایشگاه پذیرای عموم علاقه‌مندان به گردشگری از سراسر دنیا خواهد بود.

ارقام نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ هنوز با آمار ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰ (که قبل از شروع همه‌گیری برگزار شد) فاصله زیادی دارد. در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰، بیش از ۹۰۰ غرفه‌دار، ۱۱ هزار شرکت، ۱۶۵ کشور و ۲۵۰ هزار بازدیدکننده شرکت کرده بودند.

در پاویون ایران که به مساحت ١٢٠ مترمربع با نماهایی از معماری ایرانی-اسلامی و دوران صفوی طراحی شده و در بخش اروپایی نمایشگاه فیتور ٢٠٢٢ قرار دارد، ١۴ شرکت تخصصی فعال صنعت گردشگری حضور دارند تا ضمن معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران، راه‌های توسعه همکاری با همتایان خود در سایر کشورهای جهان برای احیا و رونق گردشگری در پساکرونا را بررسی کنند.

هماهنگی، برنامه‌ریزی حضور و مدیریت پاویون ایران در فیتور ٢٠٢٢ را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است.