به گزارش امروز (شنبه) پایگاه خبری «عربی ۲۱» ،«نداف شرگای»، نویسنده روزنامه صهیونیستی «هیوم» در مقاله خود در این باره می نویسد: ارتباط اساسی بین «مونا الکرد» فعال فلسطینی از محله شیخ جراح در قدس و جوانان فلسطینی در نقب وجود دارد. پس از اینکه الکرد به نماد یکی از محله های شیخ جراح و صدای اخراج اجباری خانواده ها در این محله تبدیل شد، یک پویش جهانی علیه اسرائیل را به راه انداخت و با ۱.۲ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، پویش خود را برای جوانان در نقب ادامه داد.
وی افزود: جوانان نقب که بسیاری از آنها از نسل دوم هستند، در درجه اول، خود را فلسطینی می دانند و از اینکه "عرب اسرائیل" نامیده شوند، خودداری می کنند زیرا آنها فلسطینی الاصل هستند.
بنابراین دلایل بروز اعتراضات در نقب همانطور که در شهرهای مختلف فلسطین به ویژه «یافا»، «حیفا»، «عکا»، «لیدا» و «رمله» اتفاق افتاد را می توان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فلسطین تفسیر کرد.
این مسئله دیگر بر کسی پوشیده نیست که دولت اشغالگر بیش از ترس از تهدیدات احزاب عرب در کنست از آنچه که "قیام طوایف بادیه نشین در نقب" نامیده می شود، می ترسد، اگرچه برخی از اعضای عرب کنست نیز سرویس های امنیتی اسرائیل در نقب را "نیروهای نابودگر" نامیدند و به جوانان قهرمان و بازداشت شدگان نقب تبریک گفته و حتی پیروزی آنها را در مقاومت علیه صهیونیست ها تمجید کردند.
علاوه بر آن نگرانی اسرائیلیها زمانی افزایش یافت که «شیخ رائد صلاح» رئیس جنبش اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: ما در سرزمین نقب زندگی میکنیم، خانهمان را در آنجا میسازیم، مردههایمان را آنجا دفن میکنیم و بیرون نمی رویم. همچنین معاون وی «کمال الخطیب» نیز گفت که فلسطینی ها نقب را رها نمی کنند، زیرا آنچه در سال ۱۹۴۸ اتفاق افتاد، امروز تکرار می شود زیرا نقب جزء لاینفک فلسطین است.
الخطیب تاکید کرد که فلسطینی ها دوباره نکبت ۱۹۴۸ را ورق زده اند و تدابیر اشغالگری امروز در نقب را تداوم آن نکبت می دانند.
شاید آنچه نگرانی محافل امنیتی اسرائیل را افزایش می دهد این است که حوادث نقب دیگر فقط یک موضوع حقوق مدنی و گرفتن امتیازات زندگی نیست، بلکه فراتر از آن مسئله حقوق جمعی ملی است که مردم آن را فلسطینی می خواهند و به این دلیل مبارزه بادیه نشینان در نقب خروشان شده است.
داستان تظاهرات صحرای نقب همان داستان قدیمی درگیری فلسطین و اسرائیل است و فلسطینی هایی که در مناطق الجلیل، المثلث، النقب، الکرمل و شهرهای عکا و حیفا و اللد و الرمله زندگی می کنند همچنان به حق بازگشت سرزمین فلسطین به فلسطینیان اعتقاد دارند و به فرزندان خود نیز تاکید می کنند که اینجا فلسطین است و وطن تنها میراثی است که نمی توان آن را فروخت.