تهران- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های مهم دنیا تاکید کرد و گفت: باید با روش‌های ابداعی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین، مسیر اثربخش و متفاوتی را در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران ارائه شود.

به‌ گزارش ایرنا از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدعزت الله ضرغامی که به دعوت زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در مادرید اسپانیا به سر می‌برد، در یک نشست صمیمی و کارشناسانه، پای درددل فعالان گردشگری نشست و در جریان مشکلات و موانع پیش روی آنان در رونق حضور گردشگران خارجی در ایران قرار گرفت.

فقدان برندینگ مناسب برای انگیزه‌بخشی به گردشگران، ایران‌هراسی و اطلاع نداشتن از وضعیت اجتماعی، سیاسی کشور، ضعف امکانات و مراکز اقامتی، ضرورت راه‌اندازی بخش ویژه گردشگری در سفارتخانه‌ها برای ارائه تسهیلات و هدایت لازم گردشگران، غفلت و معرفی نکردن ظرفیت‌های آیینی برای مقاطع زمانی خاص کشور، ضعف در راهنمایان زبان‌های خاص به ویژه اسپانیولی، معرفی نکردن حرفه‌ای گردشگری خوراک و مزیت‌های نسبی کشورمان در این بخش و ضرورت تخصیص بخشی از درآمدهای ناشی از خروج گردشگر از کشور به زیرساخت‌های گردشگری و حمایت مالی از آسیب دیدگان این حوزه در شرایط بحرانی از جمله موارد مورد تاکید فعالان حوزه گردشگری در این نشست بود.

باید غفلت‌های گذشته را به سرعت جبران کنیم

ضرغامی در این دیدار با تشکر از تلاش‌های فعالان حوزه گردشگری کشورمان بر ضرورت مقابله با ایران‌هراسی و معرفی صحیح وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورمان در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری تأکید کرد و از آنان خواست تا در این زمینه با طرح و برنامه مناسب و تأثیرگذار اقدام کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح اقدامات وزارتخانه در ماه‌های اخیر به ویژه در حوزه ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی کشور، به عزم جدی نظام برای رونق گردشگری و رفع موانع پیش روی آنان اشاره کرد و افزود: باید به سرعت غفلت‌های گذشته از این حوزه مهم اقتصادی و فرهنگی را جبران کنیم.

ضرغامی با تأکید بر حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های مهم دنیا، از آنان خواست تا با روش‌های ابداعی و جدید و پرهیز از مدل‌های قدیمی، کلیشه‌ای و ناکارآمد و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین، مسیر اثربخش و متفاوتی را در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران ارائه دهند.

تسهیل صدور ویزا به شیوه‌های الکترونیکی

در این نشست حسن قشقاوی سفیر کشورمان در اسپانیا نیز با اشاره به رشد ۴۰ درصدی صدور ویزای ایران در اسپانیا قبل از کرونا گفت: با توجه به امکان صدور ویزای فرودگاهی در ایران و روش الکترونیکی دریافت اطلاعات از متقاضیان، نیازی به حضور آنان در محل سفارت در مادرید نیست.

به گزارش ایرنا، چهل‌و ‌دومین نمایشگاه فیتور (FITUR) به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تخصصی صنعت گردشگری، عصر چهارشنبه -٢٩ دی ١۴٠٠- در محل برگزاری نمایشگاه‌های (IFEMA) در مرکز شهر مادرید در اسپانیا افتتاح شد.

در این نمایشگاه که در سایه شیوع سویه اُمیکرون و تحت تدابیر شدید بهداشتی و دستورالعمل‌های جهانی برگزار می‌شود بیش از ١٠٠ پاویون کشورهای مختلف و در مجموع حدود ۶۰۰ غرفه‌دار و ٧هزار شرکت از فعالان صنعت گردشگری (هتل‌داران، تورگردانان، دفاتر خدمات سفر) حضور دارند.

نمایشگاه فیتور ٢٠٢٢ تا ۳ بهمن ۱۴۰۰ ادامه دارد و برگزارکنندگان این رویداد انتظار دارند در طول دوره پنج‌ روزه این نمایشگاه، حدود ۹۰ هزار نفر از این رویداد بازدید کنند که ۶۰ هزار نفر از آن‌ها متخصص صنعت گردشگری هستند. دو روز پایانی این نمایشگاه پذیرای عموم علاقه‌مندان به گردشگری از سراسر دنیا خواهد بود.

ارقام نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ هنوز با آمار ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰ (که قبل از شروع همه‌گیری برگزار شد) فاصله زیادی دارد. در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰، بیش از ۹۰۰ غرفه‌دار، ۱۱ هزار شرکت، ۱۶۵ کشور و ۲۵۰ هزار بازدیدکننده شرکت کرده بودند.

در پاویون ایران که به مساحت ١٢٠ مترمربع با نماهایی از معماری ایرانی-اسلامی و دوران صفوی طراحی شده و در بخش اروپایی نمایشگاه فیتور ٢٠٢٢ قرار دارد، ١۴ شرکت تخصصی فعال صنعت گردشگری حضور دارند تا ضمن معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران، راه‌های توسعه همکاری با همتایان خود در سایر کشورهای جهان برای احیا و رونق گردشگری در پساکرونا را بررسی کنند.

هماهنگی، برنامه‌ریزی حضور و مدیریت پاویون ایران در فیتور ٢٠٢٢ را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است.