به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در نشست علنی امروز -سه شنبه- مجلس شورای اسلامی سوال ملی حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد علت عدم تعیین مدیران عامل شرکت های ایران و خودرو و سایپا توسط سهامداران، در مجلس قرائت شد.
روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۶ درصد است و در سایپا هم ۱۷ درصد است و بقیه سهام ها متعلق به بخش خصوصی است و اینکه دولت و وزرات صمت هیات مدیره را انتخاب می کنند وجاهت قانونی ندارد.
نماینده مردم بویین زهرا با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی سیاست بر این است که اقتصاد به مردم واگذار شود گفت: دولت باید سیاستگذاری، نظارت و حمایت را در این زمینه داشته باشد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باید سیاستگذاری و حمایت از تولید داشته باشد و تصدی گری را به مردم واگذار کند. وزیر صمت هم قبول دارد که تصدی این دو شرکت باید به سهامداران واگذار شود تا خودشان تصمیم گیری کنند.
حسن نوروزی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوالش از فاطمی امین گفت: وزیر صمت قول داد مدیران عامل ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران واقعی تعیین شوند و نه دولت.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این پروژه در وهله اول با ایجاد هماهنگی بین بنگاه های خودروسازی، نقش و وظایف دولت و بخش خصوصی در حوزه مورد نظر تبیین شده و تقسیم کار مشخصی در این خصوص صورت می گیرد تا دولت بتواند با پرهیز از تصدی گری به نقش هدایت، حمایت و نظارت خود به نحو مطلوب بپردازد و بخش خصوصی نیز نقش و وظایف خود را ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه دولت کلاً ۵ درصد از سهام ایران خودرو و بین ۱۶ تا ۱۷ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد،گفت: چه کسی گفته است شما می توانید مدیرعامل این دو خودروسازی را تعیین کنید، در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، روز گذشته بحث بود که اگر مالیات کلیه کارکنان دولت ۱۰ درصد تعیین شود، بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه کاهش می یابد. شما امسال ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته اید که با گران کردن خودرو ۶ هزار میلیارد تومان از آن را از جیب مردم برداشتید!
نوروزی گفت: آیا خدا و خلق خدا از ما به عنوان نمایندگان مردم می پسندد که بنشینیم و به شما نگاه کنیم و شما خودروسازی ها را در اختیار عده ای از نورچشمی ها و افراد خاص قرار دهید؟ شرعاً، عقلاً و وجداناً اگر سهامداری خودروسازی ها به بخش خصوصی تعلق دارد، چرا آن را واگذار نمی کنید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مدیران ایران خودرو و سایپا هزاران میلیارد تومان بدهی برجای گذاشته اند و این رقم در سال جاری به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: اگر خودروسازی ها زیانده هستند، چرا آنها را به مالکان اصلی واگذار نمی کنید؟ مالکانی که اعلام می کنند اگر خودروسازی ها یک سال به آنها تحویل داده شود و نتوانند آنها را سودده کنند، تمام سهام خود را واگذار می نمایند.
نوروزی ادامه داد: آقای وزیر اعلام می کند به وی تا دو سال دیگر وقت بدهیم، ۴۲ سال وقت داده ایم، اما دولت نمی تواند خودروسازی کند، دولت باید ناظر باشد، اعلام می کنید سیمان را ارزان کرده اید، سیمان در بورس با قیمت ۲۳ هزار تومان عرضه می شود، اما در بازار قیمت ۴۳ هزار تومانی دارد و به ازای هر کیسه ۲۰ هزار تومان به جیب چه کسانی می شود؟ چرا قصد ندارید از خواب بیدار شوید؟
وی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس دهم، باید طی ۲ سال خودروسازی داخلی به مدیران بخش خصوصی واگذار می شد، اکنون ۳ سال از تصویب قانون مذکور گذشته است. موافق افزایش قیمت خودرو توسط شورای قیمت گذاری هستیم، اما از سوی دیگر اجازه واردات خودرو داده شود.
نوروزی عنوان کرد: ۱۱۱ واحد خودروسازی فعال در کشور معادل کل واحدهای خودروسازی کشورهای ژاپن، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل و ترکیه است! چه کسی به چه کسانی در حال خیر رساندن هستند؟ چرا در یک کشور باید ۱۴۴ واحد تولید سیمان وجود داشته باشد، اما سیمان در بازار به قیمت ۴۳ هزار تومان عرضه شود؟
وی افزود: آیا مسئولان وزارتخانه ها نمی خواهند با هیولایی که از یکسو منابع کشور را می بلعد و از سوی دیگر بحران های آلودگی و کم آبی را شدت می دهد، مقابله کند؟ تعداد واحدهای تولید سیمان کشور ۶ برابر واحدهای تولید سیمان در چین و کره جنوبی است! در اطراف تهران تپه هایی از نخاله های ساختمانی ایجاد شده، اما از آنها برای تولید سیمان استفاده نمی شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: عامل های توزیع سیمان ۱۰۰ نفر هستند، اما هزار عامل سیمان غیرواقعی وجود دارد و هر کس برای فرزند و همسر خود پروانه دریافت کرده است، بیش از ۲۱۹ واحد تولید موتورسیکلت در کشور داریم! این تعداد دو برابر واحدهای تولیدی مشابه در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن، بنگلادش، تایوان، مالزی، اندونزی و ترکیه است. واحدهای نظارتی نمی خواهند این مناسبات را به رسمیت بشناسند.
وی با اشاره به اینکه برخی از وزرا با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا چاله های وزارتخانه هایشان را پر می کنند، عنوان کرد: چرا حدود ۲۸۰ واحد تولید فولاد در اصفهان وجود دارد؟ چه رانت هایی به نام فولاد توزیع می شود؟ قصد دارند برای ثبات رانت های خود تا ۳ نسل آینده ما را نابود کنند!
نوروزی با بیان اینکه اصولاً واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور به پوششی برای چپاول و غارت تبدیل شده اند، گفت: هر چند بیش از سه دهه مردم در بخش های مختلف خبری، خبر از افتتاح ها و کلنگ زنی ها شنیده اند، ضرر خودروسازان داخلی در سال جاری ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و ما برای ۵۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق فریاد می زنیم.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه تحریم ها نشان داد در خودروسازی به خودکفایی نرسیده ایم! عنوان کرد: چرا جوانانی که در نیروگاه های هسته ای فعالیت می کردند، پس از تعطیلی توسط دولت روحانی، به آبفا ارجاع داده شده و به خودروسازی ها نرفتند؟ چرا کسانی که خودرو اختراع می کنند، دعوت نمی شوند. تمساح اختلاس ۳۰ سال در پوسته تولید خزیده و ما را می درد، اما همچنان در حال تحمل درد هستیم. این موضوع حاصل عدم شفافیت و اعتماد بیجا است.
وی افزود: چرا نباید خودروسازی ها در اختیار جوانانی که می توانند موشک با برد ۲ هزار کیلومتر بسازند، قرار گیرد؟ ایران خودرو و سایپا در اختیار محتکران و افراد خاص است، افرادی که ۲۰ درصد از تولید را قرعه کشی و مابقی آن را با قیمتی پایین تر از بازار توسط دلالان به مردم می فروشند!
نوروزی خاطرنشان کرد: جوانانی که توانستند بساط داعش را جمع کردند، در همه میادین حرف برای گفتن دارند، آیا نمی توانند خودروسازی را نجات دهند؟
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پس از استماع توضیحات سید رضا فاطمی امین به صورت مشروط از پاسخ های وی قانع شد.
وی تاکید کرد: تعیین وضعیت سهام دو شرکت خودروساز باید طی دو ماه انجام شود.