به گزارش ایرنا، همواره یکی از اهداف مهم مدیریت شهری پایتخت، دسترسی شهروندان به امکانات و زیرساخت های مناسب شهری از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین دسترسی آسان به مراکزی جهت تامین مواد مایحتاج زندگی است.
بر اساس مصوبه شورای انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۵۸، سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی زیرنظر شهرداری تهران تشکیل شد که هدف از آن تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی مورد استفاده شهروندان و همچنین کوتاه کردن دست واسطه ها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بود.
میدان تره بار جلال آل احمد در سال ۱۳۵۸ اولین میدانی بود که در تهران احداث شد و همچنین در سال ۱۳۵۹ میدان های صادقیه و آزادی و در سال ۱۳۶۰ میدان پیروزی راه اندازی شد اما موتور توسعه این میادین قریب به هفت سال خاموش شد و در ادامه سال ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ بازارهای مجیدیه و پونک و در سال ۱۳۶۹ میدان های لواسانی و تهرانسر افتتاح شد.
استقبال شدید شهروندان از این میادین و بازارها ضرورت احداث میدان های بیشتر را در سطح شهر تهران بیش از پیش نمایان کرد تا آنجا که مقرر شد سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی بر اساس یک لایحه قانونی دایر و در آن لایحه، نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه ها تعیین شود.
تصویب این لایحه و تعیین ضوابط انجام کار سبب شد تا تعداد میادین و بازارها که در سال ۱۳۷۰ فقط هفت واحد بود، در مدت سه سال تا پایان سال ۱۳۷۳ به ۴۴ واحد فعال افزایش یابد که در واقع توسعه کمی و کیفی بازارهای محلی در راستای سیاستهای مبارزه با گران فروشی در برنامه های شهرداری تهران قرار گرفت.
اما اکنون تهران دارای ۲۲ میدان و ۲۴۱ بازار و بازار محله ای در مجموع ۲۶۳ واحد فعال است که خواسته و مطالبات شهروندان دایر شدن این بازارها در محلات است چرا که اختلاف قیمت کالاها در این بازارها با سطح شهر حدود ۴۰ درصد است.
بازارهای میادین به محلات می رسد
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: توسعه بازارهای میوه و تره بار در مناطق کم برخوردار به ویژه در محلات جنوبی پایتخت مورد تاکید است و در این دوره از مدیریت تلاش داریم بازارهای متعددی در محلات شهر تهران ایجاد کنیم.
ایوب فصاحت افزود: امسال تاکنون ۱۱ بازار جدید در مناطق و محلات تهران راه اندازی شده و برنامه داریم تا پایان امسال نیز سه بازار جدید دیگر راه اندازی کنیم.
وی تاکید کرد: این سازمان با اجرای طرح «هر محله یک بازار» تلاش میکند تا با ساخت و راهاندازی بازارهای میوه و تره بار در محلات مختلف پایتخت، ترددهای درونشهری شهروندان را به خصوص برای تهیه ارزاق و مایحتاج روزانه خود کاهش دهد.
فصاحت با بیان اینکه فعالیت میادین میوه و تره بار از اهمیت و ضرورت روز افزونی در زندگی شهری و معیشت شهروندان برخوردار است، افزود: میادین میوه و تره بار و خدمات آنها، علاوه بر اثرات مثبتی که بر اقتصاد شهری و سبد خرید خانوادهها دارد، دارای تأثیرات محیط زیستی بوده و در تعدیل آلایندههای هوا از طریق کاهش سفرهایی که با قصد خرید انجام میشوند نیز مؤثر است.
وی با بیان اینکه قیمت محصولاتی که در میادین میوه و تره بار عرضه میشود، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به میانگین قیمت محصولات مشابه در سطح شهر اختلاف دارد، گفت: علاوه بر آن، این سازمان به منظور حمایت از شهروندان، تمام توان و امکانات خود را برای کمک به دستگاههای دولتی به منظور توزیع مستقیم کالاهای تنظیم بازار بین مردم به کار گرفته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، نرخگذاری منطقی انواع محصولات متناسب با شرایط عرضه و تقاضا، به نحوی که مصرفکنندگان امکان خرید محصولات مورد نیاز خود را با قیمتهای به مراتب پایینتر از سطح شهر داشته باشند، مورد تأکید قرار داد.
وی با اشاره به افزایش مراجعه شهروندان در روزهای پایانی سال بکارگیری مجموعه ظرفیت میادین میوه و تره بار برای توزیع انواع محصولات تنظیم بازار از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ برای عرضه مستقیم این محصولات بین متقاضیان را مورد تأکید قرار داد.
فصاحت از نظارت جدی بر فعالیت مناسب میادین به شهروندان تاکید کرد و گفت: قطعا در این دوره از مدیریت نظارت جدی و مستمری بر تمامی میادین خواهیم داشت و تلاش داریم کیفیت خدمات به شهروندان افزایش داشته باشد.
پایتخت ۷۵ میدان میوه و تره بار کم دارد
همچنین رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هم اکنون پایتخت ۷۵ میدان میوه و تره بار کم دارد گفت: توسعه میادین میوه و تره بار در محلات جنوبی تهران آغاز و به جهت رفاه شهروندان این بازارها باید در محلات مختلف تهران راه اندازی شود.
حجتالاسلام سید محمد آقامیری افزود: در بازیدهای میدانی اعضای شورای شهر در مناطق مختلف یکی از خواسته های جدی شهروندان توسعه بازارهای میوه و تره بار است.
وی افزود: با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه میوه و صیفی جات در این میادین شهروندان تمایل دارند که از این میادین خریداری کنند اما در برخی محلات شاهد کمبود هستیم و شاید برای مردم به صرفه نباشد کیلومترها مسیر طی کنند تا به این میادین برسند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نیازسنجی کمبود این بازارها از سوی میادین میوه و تره بار در حال انجام است و تلاش داریم در یک برنامه کوتاه و بلند مدت محلات را از این بازارهای روز مجهز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی آسان به امکانات اولیه از سیاست های اصلی مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران است و در کنار توسعه بازارهای میوه و تره بار سرانه امکانات رفاهی و آموزشی را نیز در محلات افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۲۶۰ میدان و بازار میوه و تره بار در حالی در کلانشهر تهران فعالیت دارد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محلات از نعمت این روز بازارها محرومند و شهروندان چشم انتظار اقدام جدی در این زمینه هستند.