تهران-ایرنا- رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دیدار اهالی رسانه از روند ارسال مرسولات پستی نمایشگاه مجازی کتاب، اولویت خانه کتاب را سرعت و سلامت ارسال مرسولات دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، صبح امروز، اهالی رسانه از روند دریافت، تجزیه و ارسال کتاب در دفتر مرکزی پست تهران و مرکز پست یوسفیان، واقع در خیابان ۱۲ فروردین، بازدید کردند. در این برنامه که با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و جمعی از مدیران و معاونان خانه کتاب و شرکت پست برگزار شد، جزییات ارسال مرسوله‌های پستی مورد بررسی قرار گرفت.

علی رمضانی ضمن تشکر از همکاری شرکت پست در ارسال سریع بسته های نمایشگاه کتاب با تاکید بر لزوم توجه به بسته بندی مناسب کتاب‌ها برای ارسال، اظهار داشت: اعتباری که نمایشگاه برای ارسال رایگان بسته ها در نظر گرفته این است که بسته ها تا ارزش ۵۰ هزار تومان ارسال رایگان دارند و ناشر هزینه ای نمی پردازد و به کیلوگرم هم تا هفت هزار تومان را ناشر می پردازد و بقیه را نمایشگاه و حامیان مالی آن پرداخت خواهند کرد. برای بسته های بالای دو کیلوگرم ۱۰ درصد تخفیف را شرکت پست و باقی را ناشران می پردازند. امسال نیز مانند سال گذشته، هزینه بسته بندی بر عهده ناشران است.

وی استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب را قابل توجه دانست و گفت: خوشبختانه امسال سامانه ها به خوبی کار خود را انجام می دهند و بدون اشکال جدی هستند، مردم به آسانی می توانند کتاب ها را انتخاب و خریداری کنند. خوشبختانه ناشران نیز استقبال بیشتری از این نمایشگاه داشتند، چون تعداد ناشران و همچنین تعداد عناوین کتاب امسال در نمایشگاه بیشتر شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با تاکید بر این که ناشران سعی کنند بسته‌ها را ابتدای صبح ارسال کنند، افزود: این کار کمک می کند کتاب ها در کمترین زمان به دست خریداران برسد. خریداران نیز آدرس و شماره تلفن دقیق را ارایه دهند زیرا طبق این اطلاع رسانی ها بسته به دست آنها می رسد.

رمضانی با اشاره به پاسخگویی همکاران خانه کتاب و ادبیات، به سوالات مخاطبان، گفت: در روز اول و دوم بیش از ۱۱ هزار تماس با رضایت مندی ۸۰ درصدی داشتیم. مردم می توانند سوالات و مشکلات خود را در مراحل مختلف با مرکز پاسخگویی مطرح کنند.

ارسال بیش از ۱۰۰ هزار مرسوله در سه روز نخست نمایشگاه 

مدیرعامل شرکت ملی پست نیز در این بازدید، گفت: تا ساعت ۱۰ امروز بیش از ۱۰۰ هزار مرسوله صادر و ۲۵ هزار بسته تحویل پست شده است. تا دیروز دو هزار و ۵۰۰ بسته به دست خریداران کتاب رسیده است.

رمضانعلی سبحانی فر ادامه داد: ما در تهران ۹ پایگاه سیار و ۹ پایگاه ثابت قرار دادیم و همکاران شرکت پست، همه امکانات را فراهم کردند تا بسته های پستی به سرعت تحویل خریداران شود. بحث لفاف بندی نسبت به سال گذشته استاندارد شده است و ما از لفاف بسیار مناسبی استفاده کردیم.

وی با اشاره به امکاناتی که برای نمایشگاه به مجموعه اضافه شده است، گفت: چهار هزار باکس چرخدار برای بسته های بزرگ و هفت هزار باکس کوچک برای بسته های کوچک خریداری کردیم که کتاب ها در داخل آن باکس ها قرار گیرد و صدمه و آسیبی به آنها وارد نشود و در اسرع وقت به دست خریداران برسد. ما همچنین ناوگان شهری را تقویت کردیم، ۴۰ دستگاه کامیون به ناوگان برون شهری و ۴۰۰ دستگاه وانت نیز اضافه کردیم تا با این امکانات عالی ارسال بسته ها در نمایشگاه مجازی کتاب تسریع شود.

سبحانی فر، افزود: وقتی بسته پستی خریداران تحویل پست می شود، پیامکی برای خریدار ارسال می شود. خریدار با کد رهگیری می تواند بسته خود را پیگیری کند که بسته در کدام شهر و در کدام قسمت پست قرار دارد. ارسال بسته ها بستگی به فاصله خریدار و فروشنده دارد. ممکن است ناشری در تبریز باشد و خریدار در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان، از طرفی ممکن است ناشر در تهران و خریدار هم در تهران باشد که مسلما این خریدار زودتر بسته خود را دریافت می کند.

وی با اشاره به ارسال مرسولات در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: سال قبل میانگین سه و نیم روز برای ارسال بسته به دست خریدار کتاب بود. امسال این عدد اگر کمتر نشود، بیشتر نخواهد شد. علاوه بر این پنج تا هفت روز بعد از نمایشگاه مرسولات به دست خریداران خواهد رسید.

در ادامه بازدیدی نیز از دفتر یکی از ناشران دانشگاهی صورت گرفت.