مشهد- ایرنا- معاون ارتباطات مردمی دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی استانداری خراسان رضوی گفت: مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب مشهد، استان و آب منطقه‌ای خراسان رضوی امروز پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ از طریق سامانه سامد استان و خط تلفن ۱۱۱ با مشکلات مردم در حوزه های کاری خود آشنا شدند و به آنها رسیدگی کردند.

علی اصغر ادبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مسوولان در برنامه هفتگی پاسخگویی مدیران استان خراسان رضوی به ۳۳ درخواست‌ و شکایت مردم به صورت مستقیم و برخط، پاسخ دادند که از این تعداد ۲۷ مورد برای پیگیری بعدی ثبت سامانه شد.

وی ادامه داد: درخواست تبدیل وضعیت ایثارگران، انتقاد نسبت به قبض آب بها، نحوه برآورد مصرف آب غیرمجاز، کد آب بهای اقامتگاه، درخواست جا به جایی محل خدمت و درخواست تفکیک کنتور آب از جمله موارد مطرح شده در تماس با حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بود.

معاون ارتباطات مردمی دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی گفت: درخواست ترمیم خط لوله آب روستای رباط تا روستای خرگوشی به علت ترکیدگی مکرر، تقاضای تغییر تعرفه آب مصرفی و همچنین انتقاد نسبت به مبلغ اخذ شده با توجه به ارائه نامه معافیت حق انشعاب از بنیاد شهید از جمله موارد مطرح شده در تماس با سید ابراهیم علوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی بود.

ادبی افزود: درخواست صدور مجوز ساخت پل، تقاضای رسیدگی به مشکل زمین‌های چهل بازه، درخواست صدور مجوز پروانه بهره برداری چاه آب، ارائه پیشنهاد استفاده از فاضلاب تصفیه شده به جای قنات از جمله موارد مطرح شده در تماس با محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی بود.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۱ مدیر ارشد استان خراسان رضوی از جمله استاندار و معاونان وی، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و شهرداران مراکز شهرستان‌ها و ۵۹ نفر از معاونان ادارات کل استان با حضور در سامانه سامد به صورت بر خط پاسخگوی مشکلات مردم شده‌اند.

معاون ارتباطات مردمی دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال در این سامانه هزار و ۸۳۵ تماس مردمی شامل هشت هزار و ۲۳۹ دقیقه مکالمه انجام شده و هزار و ۵۸۸ مورد از درخواست‌های مردمی برای پیگیری و حل مشکلات در سامانه ثبت شده و ۲۴۷ مورد نیز همزمان پس از تماس تلفنی رفع مشکل و مشاوره شده است.

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت با عنوان "سامد" از سال ۱۳۹۶ در دولت تدبیر و امید طراحی و راه‌اندازی شد که خراسان رضوی یکی از پیشگامان بهره‌گیری از این سامانه در کشور است و هم‌اکنون حدود چهار سال از فعالیت این سامانه در استان می‌گذرد.

به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم و افزایش رضایتمندی اجتماعی، بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص، هر هفته چند مدیر دستگاه اجرایی استان در استانداری خراسان رضوی حاضر شده و از طریق سامانه الکترونیکی "سامد" به صورت برخط و مستقیم پاسخگوی مشکلات شهروندان در استان خراسان رضوی هستند. 

کسانی که در دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی دچار مشکل هستند می‌توانند طبق هماهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شده از طریق سامانه ۱۱۱ با مدیر ارشد آن دستگاه تماس گرفته و مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کنند، پرتال اطلاع رسانی ارتباطات مردمی استانداری خراسان رضوی زمان حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی را جهت اطلاع مردم از چند روز قبل به رسانه‌ها اعلام می‌کند.

پاسخگویی مدیران به مطالبات مردم از طریق این سامانه تاکنون در بسیاری از موارد بازتاب مثبتی در امیدآفرینی، افزایش اعتماد عمومی به کارگزاران دولت و کاهش تنش‌های اجتماعی در کشور به ویژه در استان خراسان رضوی داشته است.

علاوه بر مدیران کل، استاندار و معاونان بخشهای مختلف استانداری نیز به مناسبتهای مختلف هر ماه یک بار در این برنامه شرکت می‌کنند و به پرسش‌ها و مشکلات مردم پاسخ می‌دهند.

این سامانه در شیوع کرونا نقش مهمی در برقراری ارتباط مردم با مدیران داشته است که بدون الزام به مراجعه حضوری از طریق شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در قالب تماس با شماره ۱۱۱ از تمامی شهرها و روستاهای استان ایده‌ها، پیشنهادها، انتقادها، شکایت‌ها، مشکلات و درخواست‌های خود را بدون واسطه در گفت و شنود با استاندار و دیگر مدیران استان مطرح کرده‌اند.