تهران- ایرنا- رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: قابلیت‌های جدید سکوهای آگهی الکترونیکی خودرو، اعتمادسازی و شفافیت بیشتری را برای کاربران ایجاد کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رهبری» در نشست خبری با معرفی سابقه‌ای از ساماندهی پلتفرم‌های الکترونیکی، گفت: روزانه بیش از ۶۰ هزار آگهی در سکوهای آگهی الکترونیکی خودرو منتشر می‌شود که یکی از دلایل مطرح شده برای افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در سال ۹۸ وجود آگهی های غیر واقعی با قیمت بالا بوده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی لازم در این حوزه انجام شد، تصریح کرد: این روند آسیب شناسی منجر به ارایه سامانه «امتا» در مرداد ۱۳۹۸ به عنوان زیرساخت احراز هویت و صلاحیت کسب و کارها در لایحه حاکمیت به سکوهای آگهی الکترونیکی شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه در این حوزه سکوها نیز اقداماتی برای اطمینان بخشی هر چه بیشتر انجام دادند که رصد قیمت‌کف بازار از جمله آنها بوده است، ادامه‌داد: مجموع این روند به سمتی رفت که حاکمیت رویکرد هوشمندانه را در دست گرفت و به سمت سیاست‌گذاری نرم حرکت کرد.

رهبری تصریح‌کرد: در راستای سیاست هوشمندانه و نرم حاکمیتی، احرازها در پلتفرم‌ها به جای اینکه اجباری باشد در قالب سرویس ارزش افزوده و (در صورت تمایل آگهی کننده) استفاده و ارائه می شود و وب‌سرویس هایی که پیشتر در اختیار حاکمیت بود به سکوها داده شد.

وی همچنین گفت: در این راستا امکان احراز هویت کاربر، امکان احراز صلاحیت کسب و کار آگهی دهنده، امکان احراز وجود خودرو آگهی از ابزارهای ساماندهی سکوهای درج آگهی بوده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: هر یک از این احرازها نشان مجزا (Badge) دارند و مجموعه تعداد آگهی های منتشر شده آگهی دهنده نیز نمایش داده می‌شود که این روش با جزئیات دقیق به سازمان حمایت اعلام شده است.

رهبری در ادامه با بیان اینکه اطمینان مصرف‌کننده باعث ارتقاء مراجعه به کسب و کارها می شود، گفت: یکی از زیرساخت‌های توسعه، اعتماد به کسب و کارها و خدمات ارائه شده آنهاست.

وی با اعلام اینکه به دنبال این هستیم که وب سرویس های بیشتری را از حاکمیت به سکو‎های آگهی الکترونیکی ارائه دهیم تا مصرف کننده نهایی به اطمینان و شفافیت کامل برسد، اضافه‌کرد: در گام بعدی برای ارائه وب سرویس‌های بیشتر یکی از وب سرویس‌های ارائه شده استعلام سوابق خسارت خودرو از بیمه بوده است که پلتفرم‌های دیوار، شیپور و باما به تازگی در یک‌ماه اخیر از آن استفاده می کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نیز فرهنگ سازی های لازم و اطلاع رسانی ها را برای مخاطبان، مردم و خریداران انجام بدهند، گفت: سرویس‌های ارائه خدمات پس از فروش هم می‌توانند سوابق خود را به اطلاعات کسب و کارها و پلتفرم‌ها برای آگهی‌ها اضافه کنند و گام‌های بعدی در این حوزه را انجام دهند.

رهبری گفت: با ساماندهی انجام گرفته، شائبه‌ای که آگهی‌های صوری سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود برچیده خواهد شد و این گام آغازین برای اطمینان بخشی به بازار است.

در این مراسم از سه پلتفرم آگهی الکترونیکی توسط قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تقدیر شد.