تربت‌ حیدریه - ایرنا - نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: مثلث جمهوری اسلامی ایران، شرق و روسیه قدرتی بلامنازع در برابر زیاده‌خواهی دولت‌های غربی و آمریکا است و از این رو استکبار جهانی همه تلاش خود را برای ایجاد تفرقه بین ایران و همسایگان به کار گرفته است.

محسن زنگنه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران به اعتراف بسیاری از کارشناسان و دولتمردان دیگر کشورها، جایگاه خوبی در عرصه تحولات بین المللی دارد و نزدیکی ایران به روسیه، تاثیرگذاری کشور را در تحولات جهانی مضاعف می کند و همین امر موجب نگرانی آمریکا و غرب شده است.

وی اظهار کرد: حاشیه‌سازی‌ها پیرامون سفر رییس‌جمهور ایران از سوی برخی جریان‌ها و رسانه‌های بیگانه بیانگر این است که سفر آیت‌الله رییسی به روسیه، سفری موفق و تاثیرگذار بوده است و چون در ماه های نخست دولت سیزدهم رخ داد، اهمیتی چند برابر دارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: در سال های اخیر روسیه در بسیاری از مناسبات بین المللی مواضع خوبی داشته و در کنار کشورهایی قرار داشته که مورد تهاجم آمریکا و استکبار بوده اند.

زنگنه گفت: آمریکا می داند که هر جا روسیه در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفته است، ایران برنده منازعه بوده و سابقه همکاری مشترک ایران و روسیه در سوریه و مبارزه با داعش تجربه ارزشمندی است که ۲ کشور را در حفظ امنیت منطقه کنار هم قرار داد و روسیه یکی از کشورهایی است که بر سر میز مذاکره نیز کنار ایران قرار دارد و هرچه تعامل ما با این کشور همسایه تقویت شود، قدرت چانه زنی ما افزایش پیدا می کند.

نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس بیان کرد: باید روابط خودمان را با قدرت‌های منطقه به ویژه  قدرت‌های تجاری و اقتصادی منطقه مثل روسیه ارتقا دهیم، و حال آنکه غربی‌ها و برخی از عوامل وابسته و دلبسته به غرب که در داخل کشور هستند، تلاش دارند تا این سفر مهم را به حاشیه ببرند اما این سفر اثرات مثبتی داشته است. 

زنگنه گفت: هرچند سفر رییس جمهور به روسیه  اثرات مثبت اقتصادی زیادی مثل افزایش ۱۰ میلیون دلاری روابط تجاری ۲ کشور را به دنبال داشته، اما ابعاد سیاسی این سفر مهم تر از ابعاد اقتصادی آن است.

وی افزود: این نکته بسیار مهم است که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که هرکجا دیدید که طرف مقابل ابراز نگرانی و ناراحتی می‌کند، بدانید که منافع شما آنجاست و این نوع واکنش‌ها نشان می‌دهد که سفر جناب آقای رییسی به مسکو، سفری موفقیت‌آمیز بوده است.

وی اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته از ظرفیت شرق غافل بوده ایم، اما نگاه به شرق، سیاست مطلوب دولت سیزدهم است چون هم به لحاظ تعاملات فرهنگی و هم نگاه  ملت ها به یکدیگر، سیاست درستی است.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.