تهران- ایرنا- عضو فراکسیون انقلاب مجلس با بیان اینکه توافق ایران با چین و روسیه برای همکاری‌های بلند مدت، قدرت مانور بیشتری به مذاکره کنندگان ایرانی در وین می‌دهد گفت: پیام دیپلماسی فعال اقتصادی ایران در سطح منطقه این است که اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌ها واکسینه شده است.

«علی اکبر کریمی» امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در خصوص توافقات ایران با چین و روسیه گفت: پس از فروپاشی نظام دوقطبی در جهان، شاهد هژمونی و سلطه بلامنازع آمریکا در جهان بودیم، در چنین شرایطی انقلاب اسلامی نظام سلطه را به چالش کشید و پذیرش نظام سلطه را در قالب شعار نه شرقی نه غربی نفی کرد. 

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از مدتی با تغییراتی که در روسیه صورت گرفت و قدرت یابی مجدد این کشور از یک سو و افزایش سریع و شتابان قدرت چین در صحنه جهانی به ویژه در صحنه اقتصادی از سوی دیگر،  هژمونی و سلطه استکباری آمریکا بر جهان با چالشهای جدی مواجه شد. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز آمریکا از قدرت مطلق برتر جهان به یکی از قدرت های جهان تبدیل شده است. این وضعیت برای کشوری مثل جمهوری اسلامی که همواره با آمریکا در ستیز بوده است و در معرض سیاستهای خصمانه آن قرار داشته، شرایط مناسبی ایجاد کرده است .

کریمی ادامه داد: آمریکا با افزایش تحریم‌ها علیه ایران مشکلات اقتصادی و سیاسی زیادی را به ملت ایران تحمیل کرد. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی از ایجاد و برقراری ارتباط با سایر قدرت های جهانی برای ایجاد تعادل در نظام بین الملل و همچنین افزایش نقش ایران استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته روابط ما با کشورهای قدرتمند جهان، روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی به صورت پراکنده و غیرمنسجم بود، مسئولان عالی رتبه نظام به این نتیجه رسیدند که برای بهره برداری از تعارض منافع و رقابت برخی کشورهای منطقه با آمریکا و در راستای افزایش تعاملات در سطح بین‌الملل و حل مشکلات اقتصادی ایران باید تعاملاتی پایدارتر و دارای تضامین قوی با این کشورها برقرار کنیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی تصریح کرد: در همین راستا بحث انعقاد قراردادهای بلندمدت با چین و روسیه مطرح شد، متاسفانه دولت روحانی در این خصوص اقدام عملی انجام نداد زیرا اعتقادی به افزایش سطح ارتباطات با روسیه و چین نداشت. این امر موجب شد تا فرصت‌های گسترده سرمایه گذاری چین و روسیه در میادین نفتی و گازی ایران از بین برود.

وی ادامه داد: دولت روحانی به سمت غرب متمایل بود و تلاش داشت تا شرکت‌های غربی در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند با این حال و علی‌رغم امتیازات زیادی که به این شرکت‌ها داده شد، عملاً قرارداد قابل توجهی منعقد نشد.

کریمی گفت: در نهایت در پایان دولت روحانی با ورود مقام معظم رهبری به این مسئله و تعیین نماینده ویژه از سوی ایشان، سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به امضای طرفین رسید و در ادامه با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای توافقات سرعت گرفت.

وی با اشاره به سفر اخیر آیت الله رئیسی به مسکو گفت: در این سفر توافقات بلندمدت اقتصادی با روس‌ها مطرح و پیگیری شد.ایران و روسیه همسایه هستند و به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی زمینه‌های همکاری زیادی دارند، حضور ایران در توافقات منطقه‌ای اوراسیا به توسعه صادرات ایران کمک زیادی خواهد کرد.

کریمی اظهار داشت: مجموعه کشورهای اوراسیا با توجه به جمعیت گسترده،  حجم واردات بسیار بالایی دارند و باید جمهوری اسلامی از این بازار بزرگ سهم شایسته ای را در اختیار بگیرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی در خصوص پیام توافقات بلندمدت ایران با چین و روسیه به مذاکرات وین گفت: در مذاکرات وین هدف جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم ها است اما طرف مقابل به دنبال حفظ تحریم‌ها و یا لغو موقت آن است. پیام توافقات بلند مدت ایران با چین و روسیه این است که اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها واکسینه شده است و جمهوری اسلامی می‌تواند بدون نیاز به روابط اقتصادی با کشورهای غربی و آمریکایی اقتصاد کشور را اداره کرده و به رشد و پویایی و نشاط برساند، این پیام برای برای طرفهای مذاکره کننده در وین بسیار مهم و راهبردی است.

کریمی اظهار داشت : آمریکا با صراحت اعلام کرده بود که با اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی  به دنبال ریشه کن کردن انقلاب اسلامی است. اگر شرایطی ایجاد کنیم که به طرف غربی اثبات شود به این اهداف خود دست نخواهند یافت خود به خود مجبور می‌شوند دست از سیاست تحریم بردارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه این توافقات با قدرتهای غیر غربی قدرت مانور بیشتری به مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین  می دهد، ادامه داد: نوع تعاملات ایران با چین و روسیه در زمینه سوآپ نفت و گاز و فروش نفت ایران به چین می تواند شرایط جدید اقتصادی را برای ایران ایجاد کند.

وی تاکید کرد: قراردادهای بلند مدت و تضمین شده فروش نفت،  عملاً شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا را در پی دارد.