آستارا - ایرنا - کارشناسان برای رفع مشکل ترافیک و صف‌ کیلومتری کامیون‌های ترانزیت خارجی در مرز زمینی گیلان با جمهوری آذربایجان، به احداث تیرپارک در آینده می‌اندیشیدند اما دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال خود، زمینه ایجاد بزرگراه مرزی جدیدی را برای تسهیل تردد خودرو و تجارت فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس اعلام اداره کل گمرک آستارا، از اول سال جاری تا آذرماه ۲۸۴ هزار و ۶۰۵ تن کالا از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور ترانزیت شده و در همان بازه زمانی ۵۳۴ هزار و ۵۹۱ تن کالای غیرنفتی نیز به خارج از کشور صادر شده که اغلب محموله های ترانزیتی و صادراتی، از طریق مرز زمینی و با کامیون ها حمل و نقل شده است.

مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا با یک پل قدیمی و فرسوده بر فراز آستاراچای، ارتباط دو کشور را برقرار می کند و روزانه حداکثر ظرفیت گذر ۵۰۰ دستگاه خودرو را دارد و هر چند به گفته ناظر گمرکات گیلان، ۸۰ درصد صادرات کالا از این استان از طریق مرز آستارا صورت می گیرد، اما با وجود فعالیت شبانه روزی گمرک، ظرفیت پل و مرز زمینی آستارا برای ترانزیت محدود است.

از اواخر سال ۹۹ و بخصوص در سال گذشته با اوج گرفتن صادرات از مرز گیلان، دیواری کیلومتری از صف های کامیون ها خیابان های آستارا را تسخیر کرده بود و باعث بروز سوانح رانندگی و مزاحمت به شهروندان می شد و در نیمه دوم امسال نیز صف کامیون ها در آستارا از ورودی شهر از سمت تالش تا درب منطقه ویژه اقتصادی بندر و درب گذر زمینی گمرک مشاهده می شود.

اداره کل گمرک آستارا علت بروز این مشکل را محدودیت عرضی تنها پل و راه زمینی بین دو کشور و نبود تیرپارک برای توقف طولانی و کوتاه مدت کامیون ها در شهر آستارا دانسته و رفع این معضل را فقط و فقط منوط به احداث تیرپارک بزرگ اعلام کرده بود.

بعد از سفر آیت الله رییسی به روسیه که با تاکید و توافق روسای جمهور دو کشور برای تقویت و ترقی مناسبات اقتصادی، سیاسی منطقه ای به سرانجام رسید، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان حضور یافت و با امضاء تفاهم نامه ای با شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر این کشور همسایه، بستر احداث پل و راه زمینی دوم بین آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان فراهم شد.

عملیات اجرایی این پل در پنجم بهمن ماه در آستارای گیلان آغاز شد و به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور، پلی که بر فراز آستاراچای برای برقراری دومین ارتباط زمینی ایران و جمهوری آذربایجان ساخته می شود، به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰ متر و شصت سانتی متر ، دارای سه دهنه و چهار خط عبور خودرو خواهد بود و با هزینه مشترک دو کشور ظرف ۱۸ ماه به بهره برداری تکمیل خواهد شد.

این راه زمینی جدید که به موازات راه آهن آستارا - آستارا ساخته می شود نه تنها مکملی برای کریدور ریلی شمال - جنوب ایران محسوب می شود بلکه مسیری هموار و راحت برای حمل و نقل کالا به شمار می رود، در حالی که شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در آئین آغاز عملیات شمع کوبی و ساخت این پل مرزی، مسیر قبلی را راهی پر حادثه توصیف کرد.

پل و محور زمینی جدید بعد از تکمیل و بهره برداری، سبب تسهیل و تسریع تجارت و ترانزیت کالاها و توسعه مراودات اقتصادی در منطقه خواهد شد به طوری که به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، با افتتاح این محور زمینی ظرف ۱۸ ماه، کالا ظرف سه روز از آستارا به مسکو حمل خواهد شد.

اکنون به برکت نگاه مثبت دولت سیزدهم به کشورهای همسایه و برخورداری از فرصت حسن همجواری با آنها، برای درد معطلی و ترافیک کامیون ها در مرز گیلان دارویی شفابخش به دست آماده است و بی شک زودتر از ساخت تیرپارک به بهره برداری خواهد رسدی در حالی که ساخت تیر پارک منوط و مشروط به تامین زمین وسیع و بلامعارض و اعتبار لازم بود.

دولت سیزدهم با چاره اندیشی حکیمانه برای برطرف کردن مشکل ترافیکی بزرگ و به ظاهر لاینحل در مرز زمینی گیلان، افقی روشن را برای فعالان حمل و نقل برون مرزی و رانندگان خارجی معطل شده در خاک ایران ترسیم کرد و استفاده بجا از ظرفیت دیپلماسی فعال و پویای خود را در گشودن این گره کور به نمایش گذاشت.

آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان با سه مرز زمینی، دریای و ریلی با جمهوری آذربایجان از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی محسوب می شود.