به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس اعلام اداره کل گمرک آستارا، از اول سال جاری تا آذرماه ۲۸۴ هزار و ۶۰۵ تن کالا از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور ترانزیت شده و در همان بازه زمانی ۵۳۴ هزار و ۵۹۱ تن کالای غیرنفتی نیز به خارج از کشور صادر شده که اغلب محموله های ترانزیتی و صادراتی، از طریق مرز زمینی و با کامیون ها حمل و نقل شده است.
مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا با یک پل قدیمی و فرسوده بر فراز آستاراچای، ارتباط دو کشور را برقرار می کند و روزانه حداکثر ظرفیت گذر ۵۰۰ دستگاه خودرو را دارد و هر چند به گفته ناظر گمرکات گیلان، ۸۰ درصد صادرات کالا از این استان از طریق مرز آستارا صورت می گیرد، اما با وجود فعالیت شبانه روزی گمرک، ظرفیت پل و مرز زمینی آستارا برای ترانزیت محدود است.
از اواخر سال ۹۹ و بخصوص در سال گذشته با اوج گرفتن صادرات از مرز گیلان، دیواری کیلومتری از صف های کامیون ها خیابان های آستارا را تسخیر کرده بود و باعث بروز سوانح رانندگی و مزاحمت به شهروندان می شد و در نیمه دوم امسال نیز صف کامیون ها در آستارا از ورودی شهر از سمت تالش تا درب منطقه ویژه اقتصادی بندر و درب گذر زمینی گمرک مشاهده می شود.
اداره کل گمرک آستارا علت بروز این مشکل را محدودیت عرضی تنها پل و راه زمینی بین دو کشور و نبود تیرپارک برای توقف طولانی و کوتاه مدت کامیون ها در شهر آستارا دانسته و رفع این معضل را فقط و فقط منوط به احداث تیرپارک بزرگ اعلام کرده بود.
بعد از سفر آیت الله رییسی به روسیه که با تاکید و توافق روسای جمهور دو کشور برای تقویت و ترقی مناسبات اقتصادی، سیاسی منطقه ای به سرانجام رسید، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان حضور یافت و با امضاء تفاهم نامه ای با شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر این کشور همسایه، بستر احداث پل و راه زمینی دوم بین آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان فراهم شد.
عملیات اجرایی این پل در پنجم بهمن ماه در آستارای گیلان آغاز شد و به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور، پلی که بر فراز آستاراچای برای برقراری دومین ارتباط زمینی ایران و جمهوری آذربایجان ساخته می شود، به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰ متر و شصت سانتی متر ، دارای سه دهنه و چهار خط عبور خودرو خواهد بود و با هزینه مشترک دو کشور ظرف ۱۸ ماه به بهره برداری تکمیل خواهد شد.
این راه زمینی جدید که به موازات راه آهن آستارا - آستارا ساخته می شود نه تنها مکملی برای کریدور ریلی شمال - جنوب ایران محسوب می شود بلکه مسیری هموار و راحت برای حمل و نقل کالا به شمار می رود، در حالی که شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در آئین آغاز عملیات شمع کوبی و ساخت این پل مرزی، مسیر قبلی را راهی پر حادثه توصیف کرد.
پل و محور زمینی جدید بعد از تکمیل و بهره برداری، سبب تسهیل و تسریع تجارت و ترانزیت کالاها و توسعه مراودات اقتصادی در منطقه خواهد شد به طوری که به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، با افتتاح این محور زمینی ظرف ۱۸ ماه، کالا ظرف سه روز از آستارا به مسکو حمل خواهد شد.
اکنون به برکت نگاه مثبت دولت سیزدهم به کشورهای همسایه و برخورداری از فرصت حسن همجواری با آنها، برای درد معطلی و ترافیک کامیون ها در مرز گیلان دارویی شفابخش به دست آماده است و بی شک زودتر از ساخت تیرپارک به بهره برداری خواهد رسدی در حالی که ساخت تیر پارک منوط و مشروط به تامین زمین وسیع و بلامعارض و اعتبار لازم بود.
دولت سیزدهم با چاره اندیشی حکیمانه برای برطرف کردن مشکل ترافیکی بزرگ و به ظاهر لاینحل در مرز زمینی گیلان، افقی روشن را برای فعالان حمل و نقل برون مرزی و رانندگان خارجی معطل شده در خاک ایران ترسیم کرد و استفاده بجا از ظرفیت دیپلماسی فعال و پویای خود را در گشودن این گره کور به نمایش گذاشت.
آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان با سه مرز زمینی، دریای و ریلی با جمهوری آذربایجان از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی محسوب می شود.