گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: ۳۵ درصد از سطح کل مزارع مختص به کشت زعفران در این شهرستان واقع در جنوب خراسان رضوی به "آفت کنه" آلوده شده است.

نعمت غفوری کاخکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آلودگی این مزارع به آفت کنه موجب قارچ‌زدگی و سیاهی پیازهای زعفران شده که مشکلات زیادی را در مسیر تولید این محصول ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: وجود خشکسالیها و تغییر اقلیم، تغذیه نامناسب، پایین بودن قیمت زعفران در مقابل هزینه های بالا و درآمد پایین، رغبت زعفرانکاران را برای رسیدگی به زمین هایشان کاهش داده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: باید با بهره گیری از روشهای متعارف و استفاده از گوگرد مایع یا گوگرد گرانوله طبق توصیه کارشناسان مربوطه و روش‌های کنترل مکانیکی با این آفت مبارزه کرد و از به کارگیری ادوات آلوده که در زمین‌های آلوده یا مشکوک به کنه کار کرده‌اند خودداری کرد.

غفوری افزود: در روش مبارزه شیمیایی هم می‌توان از کنه‌کش‌هایی مثل پروپارژیت و یا ابامکتین استفاده کرد و تقویت مزارع زعفران با ریزمغذی‌ها و کودهای کامل به خصوص در بهمن ماه به‌ صورت محلول‌پاشی به میزان ۳۰ درصد برای دفع این آفت تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: خسارت آفت کنه برای مزارعی که پیاز یا بنه زعفران آنها به طور تدریجی به سطح خاک آمده و عمق کمتری دارند بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:حشره کنه به عنوان یک آفت قادر به نابودی کامل پیازهای زعفران نیست اما در صورت حمله آن به مزرعه، محصول بعدی دچار کاهش شدید خواهد شد. 

غفوری همچنین به کاهش ۷۰ درصدی حجم محصول امسال زعفران در این شهرستان اشاره کرد و سرمای نا به هنگام اسفند ماه پارسال و گرمای شدید تابستان امسال را دلیل اصلی این نقصان چشمگیر در تولید زعفران گناباد دانست. 

وی افزود: همه ساله به طور متوسط ۱۲ تن زعفران از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع زعفران گناباد برداشت می شد که امسال این میزان به حدود ۶ تن کاهش یافت.

سه هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان گناباد زیر کشت زعفران است. 

۳۴ هزار بهره‌بردار در سطح ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی و هزار و ۷۰۰ هکتار دیم‌زار بخش کشاورزی گناباد فعالیت دارند. ۵۰۰ هزار راس انواع دام نیز در زیربخش دامپروری این شهرستان وجود دارد.

فعالان بخش کشاورزی گناباد سالانه ۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.